Kolejna lista najbardziej zagrożonych naczelnych

B. Randrianambinina

Podczas ONZ-owskiej Konwencji nt. różnorodności biologicznej opublikowano siódmą edycję 25 najbardziej zagrożonych gatunków naczelnych. Dziewięć z nich żyje w Azji, pięć w Ameryce Południowej, pięć w Afryce, a sześć na Madagaskarze. Zwierzętom zagraża przede wszystkim wycinanie lasów oraz kłusownicy.

Najgorsza sytuacja panuje na Madagaskarze. Na wolności przetrwało tam np. jedynie 19 lemurów z gatunku Lepilemur septentrionalis. Sytuacja lemurów, które należą do najbardziej zagrożonych naczelnych, błyskawicznie pogarsza się od 2009 roku, kiedy to na Madagaskarze doszło do zamachu stanu. Z podobnie złą sytuacją mamy do czynienia w Azji Południowo-Wschodniej, gdzie naczelnym zagrażają kłusownicy.
Ludzie stanowią największe zagrożenie dla swoich bliskich krewniaków. Spośród 633 gatunków naczelnych ponad połowa jest zagrożona z powodu działaności człowieka - wycinania i wypalania lasów, polowań oraz nielegalnego handlu.

Działania obrońców przyrody często przynoszą jednak dobre wyniki. Z tegorocznej edycji listy 25 najbardziej zagrożonych naczelnych wykreślono indyjskiego makaka wanderu oraz żyjącego na Madagaskarze lemura z gatunku Prolemur simus. Specjaliści przypominają, że właśnie dzięki wysiłkom na rzecz ochrony przyrody w XX wieku nie został wytępiony żaden gatunek naczelnych. W XXI wieku też dotychczas udało się tego uniknąć.

naczelne zagrożenie lemur