Boeing dostarczył potężne ogniwo paliwowe

| Technologia
Navy Engineering and Expeditionary Warfare Center in Port Hueneme

Boeing poinformował o dostarczeniu klientowi najpotężniejszego na świecie ogniwa paliwowego SOFC (ogniwo paliwowe z tlenkiem stałym). System był budowany przez 16 miesięcy. Ma on moc 50 kilowatów i powstał na zamówienie Marynarki Wojennej USA. Może on wykorzystywać energię słoneczną lub wiatrową do generowania wodoru i jego kompresowania. Wodór jest przechowywany. W razie potrzeby system pracuje w trybie ogniwa paliwowego, wykorzystując wyprodukowany przez siebie wodór do produkcji energii. System Boeinga może zostać rozbudowany do 400 KW. W ramach rozpoczętych testów zasila on należące do US Navy Engineering and Expeditionary Warfare Center.

To ekscytująca nowa technologia, dzięki której nasi klienci otrzymują elastyczne, ekonomiczne i przyjazne dla środowiska rozwiązanie do przechowywania i generowania energii - mówi Lance Towers, odpowiedzialny w Boeingu za Advanced Technology Program.

Ogniwo Boeinga  wykorzystuje energię odnawialną do pozyskania wodoru z wody morskiej. Wodór można następnie przechowywać i użyć w razie potrzeby. Dzięki jego reakcji z tlenem w atmosferze otrzymujemy prąd, ciepło oraz wodę.
Siły zbrojne to potężny konsument energii, dlatego z jednej strony ciągle poszukują możliwości jej zaoszczędzenia, a z drugiej strony potrzebują niezawodnych technologii zapewniających im jak najwięcej niezależności od zewnętrznych dostaw. Możliwość samodzielnej produkcji i przechowywania energii jest dla wojskowych czymś niezwykle pożądanym. W odległych bazach wojskowych wykorzystanie energii odnawialnej nie tylko zwiększa efektywność energetyczną, ale - co jeszcze ważniejsze - zmniejsza ryzyko związane z transportem paliwa na duże odległości, często przez wrogie terytoria - mówi Omar Saadeh, analityk z firmy GTM Research.

Amerykańskie siły zbrojne są najbardziej zainteresowane niewielkimi, niezależnymi od sieci, instalacjami dostarczającymi energię. W roku 2015 były one właścicielem 35% takich instalacji wykorzystywanych w USA.

Dostarczona przez Boeinga technologia jest unikatowa, gdyż ten sam system jest w stanie przechowywać energię i ją produkować.

ogniwo paliwowe SOFC tlenek stały wodór US Navy