Najrzadszy gatunek człowiekowatych o włos od wyginięcia

Maxime Aliaga

Międzynarodowy zespół biologów uważa, że odkryty w zeszłym roku orangutan z Tapanuli (Pongo tapanuliensis), który od początku był uznawany za najbardziej zagrożonego przedstawiciela człowiekowatych, w zasadzie przegrał swoją walkę o przetrwanie. Chyba że niezwłocznie zostaną podjęte odpowiednie kroki.

Nie sądzę, bym w ciągu 40 lat badań widział coś równie dramatycznego - ujawnia prof. William Laurance z Uniwersytetu Jamesa Cooka.

Przetrwało mniej niż 800 tych orangutanów, a ciągle zagrażają im megaprojekty, wylesienie, budowa dróg i kłusownictwo - dodaje dr Sean Sloan, główny autor publikacji z pisma Current BiologyIch zachowany habitat jest niewiarygodnie mały - ma powierzchnię mniejszą niż 1/10 Sydney.

Naukowcy ujawniają, że największym zagrożeniem jest dla P. tapanuliensis megatama (projekt Batang Toru), która ma być zbudowana przez chińską firmę Sinohydro. Jeśli powstanie, zostaną zalane kluczowe fragmenty habitatu małp. Reszta habitatu będzie zaś pocięta nowymi drogami i liniami napięcia - wyjaśnia prof. Jatna Supriatna z Uniwersytetu Indonezyjskiego.

Biolodzy zauważyli, że orangutany z Tapanuli przetrwały wyłącznie na obszarach całkowicie pozbawionych dróg (a te zachęcają niektórych do nielegalnej wycinki i kłusownictwa).

To test dla Indonezji i Chin. Oba kraje mówią, że zależy im na zrównoważonym rozwoju, ale słowa nic nie kosztują. Bez pilnych działań będziemy mieć do czynienia z ekologicznym armagedonem jednego z naszych najbliższych krewnych - podsumowuje Laurance.

orangutan z Tapanuli Pongo tapanuliensis habitat megatama Batang Toru Sean Sloan William Laurance