Czarne chmury wiszą nad papużką ostrosterną

Dr Dejan Stojanović

Papużce ostrosternej (Lathamus discolor) z Tasmanii zagraża depresja populacji i wyginięcie w ciągu 16 lat.

Naukowcy zwrócili się nawet do rządu federalnego o wpisanie ptaka na listę krytycznie zagrożonych gatunków.

Papużki ostrosterne mają o wiele większe problemy, niż ktokolwiek wcześniej przypuszczał - podkreśla prof. Robert Heinsohn z Narodowego Uniwersytetu Australijskiego.

L. discolor są głównymi zapylaczami Eucalyptus aggregata i eukaliptusa gałkowego (Eucalyptus globulus), mają więc ogromne znaczenie dla przemysłu leśnego. Niestety, habitaty ptaków nadal podlegają wyrębowi...

Pięcioletnie badania wykazały, że każdego roku w sezonie lęgowym, w zależności od dostępności pokarmu, L. discolor przemieszczają się do różnych rejonów Tasmanii. Badania zademonstrowały, że zwłaszcza na wykarczowanych obszarach, na papużki polują lotopałanki karłowate (Petaurus breviceps).

Australijczycy wyliczyli, że co 4 lata populacja papużek ostrosternych będzie się zmniejszać o połowę, co oznacza, że w ciągu 16 lat skurczy się o 94,7%. Dr Dejan Stojanović przekonuje, że dotychczasowe metody ochrony L. discolor są niewłaściwe i że konieczne jest natychmiastowe zaprzestanie wyrębu lasu.

papużka ostrosterna Lathamus discolor Tasmania lotopałanka karłowata habitat wyginięcie Robert Heinsohn Dejan Stojanović