Bakteriofag z tymczasowym ogonem

Purdue University image/Lei Sun

Naukowcy odkryli, że bakteriofag phiX174, który atakuje pałeczki okrężnicy (Escherichia coli), tworzy na moment tubę do przekazania DNA podczas infekcji. Później ulega ona rozpuszczeniu.

PhiX174 nie ma oczywistego ogona, przez który wnikałby materiał genetyczny, ale najnowsze doniesienia autorów artykułu z pisma Nature pokazują, że choć bakteriofag nie nosi go ciągle ze sobą, tuż przed zainfekowaniem gospodarza tworzy sobie coś takiego.

Zupełnie nie spodziewaliśmy się takiej struktury. Nikt jej wcześniej nie widział, bo znika równie szybko, jak się pojawia, jest więc bardzo efemeryczna - podkreśla prof. Bentley A. Fane z Instytutu BIO5 Uniwersytetu Arizony. Podczas eksperymentów zmutowane wirusy nie były w stanie zainfekować ofiar.

Choć wcześniej nie widziano opisanego wyżej zachowania, wiadomo, że inny fag zwany T7 ma krótki ogon, który staje się dłuższy na czas infekowania gospodarza.

Kapsyd phiX174 jest zbudowany z 4 białek: H, J, F i G. Dotąd znano budowę wszystkich poza H. Nowe odkrycia pokazały, że białko H układa się w tubę. E. coli mają podwójną błonę komórkową i Amerykanie zauważyli, że dwa końce tuby z proteiny H przytwierdzają się jeden do wewnętrznej, a drugi do zewnętrznej membrany. Zdjęcia wykonane podczas tomografii elektronowej ultraskrawków mrożeniowych (ang. cryo-electron tomography, CryoET) dokumentują ten proces.

Tuba składa się z 10 cząsteczek alfa-helikalnych, które są skręcone wokół siebie. Wewnątrz znajduje się wyściółka z aminokwasów (ma ona ułatwiać transport DNA).

phiX174 bakteriofag pałeczka okrężnicy Escherichia coli tuba tymczasowa infekcja Bentley A. Fane