Stary pies może się (wolniej) nauczyć nowych sztuczek

| Nauki przyrodnicze
Vetmeduni Vienna

Lisa Wallis i Friederike Range z Vetmeduni Vienna jako pierwsze zbadały wpływ starzenia na różne procesy poznawcze (uczenie, pamięć i rozumowanie) psów. Dotąd takie badania prowadzono wyłącznie u ludzi.

Serię testów z wykorzystaniem ekranów dotykowych przeprowadzono na 95 border collie w wieku od 5 miesięcy do 13 lat. Psy regularnie odwiedzały laboratorium w towarzystwie swoich opiekunów.

Border collie mają reputację dobrych uczniów. Przez pokolenia hodowano jest dla cech przydatnych w pasterstwie. W ostatnich latach stały się popularnymi psami do towarzystwa, prawdopodobnie dlatego, że tak łatwo je tresować. Z tego powodu miałyśmy dostęp do wystarczającej liczby psów tej rasy do badań - opowiada Range.

Psy podzielono na 5 grup wiekowych. Wszystkie wykonywały 4 zadania, które miały badać uczenie, rozumowanie i pamięć.

Pierwsza część badania wymagała, by zwierzęta nauczyły się wybierać 4 abstrakcyjne obrazki z 8. Każdorazowo prezentowano im parę. Jeden z obrazków kojarzono pozytywnie (za jego dotknięcie pies dostawał nagrodę), a drugi negatywnie (tu nie było smacznego kąska i wyczerpywał się czas). Cztery pozytywne obrazki występowały z różnymi kombinacjami obrazków negatywnych.

Starsze psy potrzebowały większej liczby prób niż młodsze, zanim były w stanie poprawnie rozwiązać zadanie. Test pokazał również, że starsze psy są mniej elastyczne w sposobie myślenia. Tak jak starszym ludziom, trudniej im zmienić stare zwyczaje czy wyuczone zachowania - dodaje Wallis.

Gdy psy spełniły kryterium wyuczenia materiału, ponownie wyświetlano im pary obrazków. Tym razem jeden był nowy, a drugi był negatywnie skojarzonym obrazkiem z poprzedniego zadania. Na zasadzie wnioskowania przez wykluczenie nowy symbol powinien zostać uznany za poprawny.

Im starszy pies, tym lepiej wypadał w tym zadaniu. Młodsze osobniki nie były w stanie osiągnąć w nim mistrzostwa. Działo się tak zapewne dlatego, że starsze collie bardziej uparcie trzymały się wyuczonych rzeczy [...] - uważa Range.

Pół roku po pierwszym teście Austriaczki powtórzyły badanie z tymi samymi 8 obrazkami. W ten sposób chciały ocenić pamięć długotrwałą psów. Autorki publikacji z pisma Age nie natrafiły na istotne różnice związane z wiekiem. Niemal wszystkie collie zapamiętały właściwe (pozytywne) obrazki.

pies starzenie zdolności poznawcze wiek pamięć długotrwała rozumowanie uczenie Lisa Wallis Friederike Range