Piwo zapobiega osteoporozie
08-02-2010 14:25
piwo · słód · słodowanie · palenie · chmiel · krzem · stężenie · zawartość · osteoporoza
Wyniki najnowszego studium naukowców z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Davis wskazują, że w zachodniej diecie piwo może być jednym z najważniejszych źródeł krzemu. Pierwiastek ten sprzyja wzrostowi kości i tkanki łącznej, zapobiegając w ten sposób osteoporozie (Journal of the Science of Food and Agriculture).
Amerykanie przyglądali się związkom między wybraną metodą produkcji chmielowego napoju a zawartością krzemu. Czynniki warzelnicze, które wpływają na zawartość krzemu, nie były dotąd zbyt intensywnie badane. My przestudiowaliśmy całą ich gamę [...], określając oddziaływanie surowego materiału oraz procesu warzenia na stężenie Si w brzeczce i piwie – opowiada szef projektu Charles Bamforth.
Krzem występuje w piwie pod postacią kwasu ortokrzemowego (ang. orthosilicic acid, OSA), który charakteryzuje się 50-proc. biodostępnością. To dzięki temu złoty napój staje się podstawowym źródłem Si w zachodniej diecie.
Naukowcy zbadali próbki surowego materiału i stwierdzili, że słodowanie w niewielkim stopniu zmienia zawartość krzemu. Większość Si jęczmienia znajduje się bowiem w łuskach ziarna, które nie są niszczone podczas tego procesu. Słody z wyższym stężeniem krzemu mają bledszy kolor, ponieważ są suszone w niższej temperaturze. Ciemniejsze słody, np. czekoladowy czy barwiący black malt, który w ramach palenia jest doprowadzany do punktu uwęglania (ok. 200 st. C), z nieznanych na razie powodów zawierają o wiele mniej Si od innych słodów.
W próbkach chmielu wykryto zaskakująco wysokie stężenia krzemu – było go tam 4-krotnie więcej niż w słodzie. W piwie używa się jednak znacznie mniejszych ilości chmielu niż ziarna. Nie wychwycono krzemu pochodzącego z hydrożelu stosowanego do stabilizowania piwa (zmiany nie następowały nawet po upływie doby) ani z filtrów z ziemi okrzemkowej. Autorzy studium zbadali zawartość Si w 100 dostępnych w sklepach piwach. Kategoryzowali dane m.in. ze względu na rodzaj alkoholu. Stężenie krzemu wahało się w zakresie od 6,4 do 56,5 mg/L.
Piwa zawierające dużo palonego jęczmienia i chmielu są bogate w krzem. Pszenica jest uboższa w Si niż jęczmień [...]. Mając to na uwadze, warto od czasu do czasu sięgnąć po kufel, bo może się to korzystnie odbić na zdrowiu naszych kości.
Autor: Anna Błońska
Źródło: EurekAlert!
- No proszę, ciekawa wiadomość
I argument dla kobiet, aby nie zabraniały swoim partnerom browarka od czasu do czasu 
2010-02-09 12:54
lucky_one - Tyle, że osteoporoza "woli" bardziej kobiety.

2010-02-09 21:18
wilk - E tam, nigdy nie wiesz! Lepiej nie kusić losu
Chociaż news troszeczkę smutny, bo najbardziej lubię właśnie pszeniczaki
2010-02-09 21:21
mikroos wilk napisał(a):
Tyle, że osteoporoza "woli" bardziej kobiety.
Skoro w mniejszym stopniu gustują w piwie, to wszystko tłumaczy się samo
[quote author=mikroos link=14691.msg58952#msg58952 date=1265746885]
Chociaż news troszeczkę smutny, bo najbardziej lubię właśnie pszeniczaki
Popatrz na to z pozytywnej strony - chmiel tez zawiera SI + masz usprawiedliwienie na wypicie "browarka więcej".
Ps. też stosujesz się do zasady "jeden browarek - to na zakwasy, 2 browarki - to już pijaństwo"?2010-02-10 00:58
czesiu- Póki co jestem na etapie "szykuję wagę na nadchodzący sezon" i ograniczam się dość mocno
Zresztą browarka po wysiłku jakoś za bardzo nie lubię, mówiąc szczerze. I tu jest cały paradoks - większość pije wieczorne piwko na odreagowanie kiepskiego dnia, a ja muszę mieć dobry dzień, żeby napić się z radością. Za to smakuje wtedy przecudownie, kiedy mam cza dla siebie i robię sobie małe święto przy dobrym napoju :] A ponieważ piję dość rzadko, mogę sobie pozwolić na szukanie fajnych gatunków, nieco droższych od pospolitych koncerniaków.2010-02-10 01:05
mikroos - Z tym piwkiem to mam podobnie do mikroosa. Ostatnio nawet cały 10pak carlsbergów oddałem, bo nie mogłem już tego pić. Zacząłem na powrót poszukiwać nowych smaków przeniczniaków. Kolega nawet znalazł w okolicy sklep gdzie sprzedają taki cudny wynalazek jak Ciechan, więc nie narzekamy

2010-02-10 22:22
thibris
komentarze [6] »
Inne artykuły na ten temat:
- Nie znaleziono podobnych wiadomości.
Inne wiadomości na ten temat:
- Zakonnice eksperymentują z piwem 08.06.2007
- Hydrożelowe implanty dla cukrzyków 09.08.2010
- Suplementy wapnia zwiększają ryzyko zawału 30.07.2010
- Ryzykowne e-papierosy 29.07.2010
- Fotoniczne 50Gb/s Intela 27.07.2010






