Neurony z ośrodka głodu kontrolują też zachowania kompulsywne

| Psychologia
Patrick Hoesly, CC

Pod nieobecność pokarmu pewna grupa komórek z podwzgórza (a konkretnie jądra łukowatego), która zwykle działa jak ośrodek głodu, inicjuje złożone, powtarzalne zachowania widywane w anoreksji czy zaburzeniach obsesyjno-kompulsywnych (ZOK).

Naukowcy z Uniwersytetu Yale sprawdzali na modelu mysim, na czym polega rola neuronów AgRP/NPY, które wydzielają neuropeptyd Y (NPY) oraz białko z rodziny Agouti (ang. Agouti-related peptide, AgRP), w innych zachowaniach. Okazało się, że gdy pokarm jest nieosiągalny, kontrolują one powtarzalne, stereotypowe zachowania. Po ich aktywacji gryzonie zaczynają się czyścić i zakopywać kulki w ściółce. Na dalszych etapach eksperymentu Amerykanie zademonstrowali, że zachowania te są zorientowane na cel i nie mają związku z lękiem.

Nasze obserwacje ujawniają znaczenie prymitywnych rejonów mózgu, które wcześniej powiązano z jedzeniem, dla innych złożonych zachowań. Ustalenia mają znaczenie dla zrozumienia chorób zarówno z homeostatycznymi, jak i kompulsywnymi komponentami i zwracają uwagę na wielozadaniowość neuronów mózgu - podkreśla dr Marcelo Dietrich.

Wg Dietricha, prymitywne regiony mózgu odgrywają kluczową rolę w zaburzeniach psychicznych.

podwzgórze neurony AgRP/NPY ośrodek głodu jądro łukowate złożone zachowania anoreksja zaburzenie obsesyjno-kompulsywne dr Marcelo Dietrich