Ptaki reagują na (ludzkie) ograniczenia prędkości

| Nauki przyrodnicze
Michael Coghlan (mikecogh), CC

Na drogach z większą dozwoloną prędkością ptaki wzbijają się w powietrze wcześniej niż na drogach z ograniczeniem ustalonym na niższym poziomie. Co ciekawe, ptaki nie oceniają prędkości konkretnych samochodów, ale reagują na ograniczenie prędkości na danej trasie.

Pierre Legagneux z Laval University jeździł ze swoim zespołem po drogach Francji. Biolodzy oceniali aktywność ptaków, które stały na poboczu lub drodze z ograniczeniem prędkości do 20, 50, 90 i 110 km/h. Peugeot naukowców poruszał się poniżej, na poziomie lub powyżej dopuszczonej szybkości. Dzięki stoperowi wyliczano dystans inicjacji lotu (DIL) - najmniejszą odległość, na którą auto mogło się zbliżyć przed wzbiciem się ptaka w powietrze.

W sumie określono 134 DIL dla 21 gatunków. Ponad połowę danych zebrano, oceniając działania 3 gatunków: wrony czarnej, wróbla zwyczajnego oraz kosa zwyczajnego. Ptaki miały znacząco wyższe DIL na odcinkach drogi z większą dozwoloną prędkością. [...] Prędkość samochodu nie miała znaczącego wpływu na DIL, zarówno gdy brało się pod uwagę absolutną szybkość, jak i różnicę między prędkością auta a dozwoloną wartością.

Kanadyjczycy przypuszczają, że odpowiadając na ograniczenie prędkości w danym miejscu, ptaki przystosowują się do charakterystyki habitatu - by ocenić ryzyko kolizji, kojarzą odcinek drogi z ograniczeniem prędkości. Ponieważ ruch drogowy bywa bezpośrednią przyczyną zgonu, zakładamy, że ptaki reagują na niego podobnie jak na drapieżnictwo.

Autorzy artykułu z Biology Letters dodają, że DIL rośnie razem z masą. Ostrożniejsze są również ptaki stojące na środku drogi, które podrywają się do lotu wcześniej od ptaków z pobocza.

ptaki ograniczenie prędkości drapieżnictwo ryzyko śmiertelność reakcja Pierre Legagneux