Wskazano czynniki, które mogą się przyczyniać do raka trzustki

| Medycyna
GreenFlames09, CC

Studium zespołu doktora Andrew Biankina z Uniwersytetu w Glasgow rzuca nieco światła na różnice między pacjentami z dziedziczną i sporadyczną postacią raka trzustki.

Rak trzustki jest zazwyczaj wykrywany bardzo późno. Pięcioletni wskaźnik przeżycia wynosi mniej niż 5%, dlatego lekarze szukają sposobów identyfikacji osób z grupy podwyższonego ryzyka zachorowania. Choć wydaje się, że występują rodziny z dziedziczną postacią raka trzustki, nie wiadomo, jakie geny za to odpowiadają.

Próbując wskazać kliniczne cechy dziedzicznych i niedziedzicznych form raka trzustki, Brytyjczycy badali 766 pacjentów. Uznawano, że mają oni dziedziczne predyspozycje, jeśli choroba występowała u jednego lub więcej krewnych pierwszego stopnia.

Blisko 9% pacjentów miało co najmniej jednego rodzica bądź brata/siostrę z rakiem trzustki. Kiedy naukowcy zbadali tkankę trzustki przyległą do guza, okazało się, że u osób z chorymi krewnymi 1. stopnia występowało tam więcej komórek przedrakowych. Poza tym stwierdzono, że członkowie tych rodzin byli również bardziej zagrożeni rozwojem innych nowotworów, w tym czerniaka złośliwego i raka trzonu macicy. Co istotne, u wszystkich pacjentów aktywne palenie wiązało się ze znacznie niższym wiekiem postawienia diagnozy.

rak trzustki postać dziedziczna postać sporadyczna geny tkanka komórki przedrakowe czerniak złośliwy rak trzonu macicy dr Andrew Biankin