Zidentyfikowano największy pojedynczy kryształ złota

Los Alamos National Laboratory

Chcąc stwierdzić, czy ważący prawie 218 g (217,78) kawałek złota jest pojedynczym kryształem, geolog John Rakovan z Uniwersytetu w Miami udał się do należącego do Narodowego Laboratorium Los Alamos Lujan Neutron Scattering Center. Naukowcy posłużyli się dyfraktometrią neutronową i stwierdzili, że tak.

Nigdy dotąd nie badano struktury czy inaczej mówiąc, układu atomów w kryształach złota tej wielkości [...] - podkreśla Rakovan.

Z oczywistych względów podczas analiz nie można było zniszczyć samorodka. Trafił on do Rakovana razem z 3 innymi okazami (wszystkie znaleziono dziesięciolecia temu w Wenezueli). Ich właściciel prosił o ocenę krystaliczności.

Przy pomocy Heinza Nakotte'a z Uniwersytetu Stanowego Nowego Meksyku oraz Svena Vogela Rakovan wykazał, że 3 z 4 próbek to pojedyncze kryształy.

Dalsza analiza wyników pozwoli stwierdzić, w jaki sposób cenne okazy mogły się uformować, nim zostały nieco zdeformowane podczas zmywania z prehistorycznymi osadami.

Dzięki ustaleniom zespołu wartość circa 218-g samorodka wzrosła z 10 tys. do, bagatela, 1,5 mln dol.

samorodek próbka kryształ pojedynczy Narodowe Laboratorium Los Alamos dyfraktometria neutronowa