Silniki jonowe coraz doskonalsze

| Technologia
NASA

NEXT czyli NASA's Evolutionary Xenon Thruster pobił rekord ciągłego działania. Silnik jonowy znajdujący się w Glenn Research Center's Electric Propulsion Laboratory, pracuje nieprzerwanie od 43 000 godzin. W porównaniu z tradycyjnymi silnikami chemicznymi silnik jonowy ma niewielki ciąg, jednak zapewnia silniejszy impuls, czyli nadaje gazom wylotowym znacznie większe przyspieszenie niż silniki chemiczne. Dzięki temu jest on 10-12 razy bardziej efektywny niż tradycyjne napędy. Przyspiesza jednak bardzo wolno, przez co pojazd napędzany silnikiem jonowym będzie potrzebował ponad 10 000 godzin, by dostać się za pas asteroid.
Jednak olbrzymią zaletą takiego silnika jest jego niewielkie zapotrzebowanie na paliwo. W ciągu 43 000 godzin pracy NEXT zużył jedynie około 770 kilogramów ksenonu.

Źródłem energii dla silnika jonowego może być Słońce lub niewielki reaktor atomowy. Dzięki niemu atomy ksenonu są zamieniane w jony dodatne, a następnie rozpędzane za pomocą pola elektrycznego lub magnetycznego. Mogą osiągać prędkość kilkudziesięciu kilometrów na sekundę co daje dużą siłę ciągu na jednostkę masy wyrzucanego gazu.

Silniki jonowe używane są od wielu lat. Celem NASA jest stworzenie urządzenia, które będzie pracowało najdłużej jak to tylko możliwe.

silnik jonowy NEXT NASA ksenon