Najstarsze dowody na udomowienie jednej z najważniejszych roślin uprawnych

| Humanistyka
USDA

Archeolodzy badający wyobrażenia roślin na fragmentach ceramiki znaleźli najstarsze dowody na udomowienie sorgo w Afryce. Dowody te odkryto we wschodnim Sudanie na stanowisku archeologicznym KG23. Stanowisko to, datowana na lata 3500-3000 przed Chrystusem, jest związane z kulturą znaną jako Butana Group.

Sorgo to – obok ryżu, mąki, kukurydzy i jęczmienia – jedna z pięciu najważniejszych roślin uprawnych w dziejach ludzkości. Od tysięcy lat dostarcza ono pożywienia mieszkańcom Afryki. Nic więc dziwnego, że naukowcy interesują się historią sorgo.

Przez ostatnich pięćdziesiąt lat wśród specjalistów pojawiała się hipoteza mówiąca, że sorgo mogło zostać udomowione poza nawiedzaną zimowymi opadami Doliną Nilu, w której dominującymi uprawami były pszenica i jęczmień. Spekulowano, że do udomowienia doszło w półsuchych tropikalnych obszarach Afryki. Nie było jednak na to żadnych dowodów archeologicznych.

Najnowsze odkrycie dokonane we wschodnim Sudanie wskazuje, że przedstawiciele Butana Group intensywnie uprawiali dzikie odmiany sorgo, aż doprowadzili w nich do zmian genetycznych i pojawienia się odmian udomowionych.

Warto tutaj przypomnieć, że niedawno stwierdzono, iż przed około 4500 lat na wschodnich terenach Mali doszło do udomowienia rosplenicy perłowej. Udomowienie sorgo o tysiąc lat wcześniej jeszcze bardziej przesuwa datę udomowienia pierwszych zbóż zależnych od letnich opadów deszczu.

sorgo udomowienie Sudan Afryka