Dla kierowcy chronotyp ma znaczenie

| Psychologia
Ana Patrícia Almeida, CC

Sowy nie powinny prowadzić samochodu w czasie porannego szczytu.

Studium naukowców z Grenady, którzy testowali 25 ochotniczek, wykazało, że o 8 reprezentantki typu wieczorno-nocnego są bardziej nieprzewidywalnymi kierowcami i mają gorszą kontrolę nad pojazdem niż podczas jazdy o 20. Dla odmiany pora dnia nie wydawała się wpływać na skowronki (pomiędzy sesjami nie odnotowywano różnic w wynikach).

Hiszpanie 2-krotnie - o 8 i 20 - testowali na symulatorze jazdy kobiety będące skrajnymi sowami i skowronkami. Mierzono temperaturę ciała, subiektywne uaktywnienie i nastrój, czas reakcji (ten ostatni w ramach Psychoruchowego Testu Czujności, ang. Psychomotor Vigilance Task), a także monitorowano częstość, z jaką badane zjeżdżały ze środka drogi albo pozwalały, by prędkość odchylała się od wybranych 96,5 km/h. Poza tym w czasie wykonania zadania określano moc fal alfa w EEG.

Okazało się, że o ile podczas testu o nieoptymalnej porze dnia u sów następował spadek czujności (znajdował on odzwierciedlenie m.in. we wzroście średniej błędu położenia), o tyle u skowronków osiągi utrzymywały się na stałym poziomie (nie wpływały na nie ani pora dnia, ani czas wykonywania zadania). Jak jednak podkreśla dr Angel Correa, istnieją pory złe dla wszystkich, takie jak sjesta czy wczesne godziny poranne między 3 a 5.

sowa skowronek kierowca osiągi czas reakcji Angel Correa