Przywiązanie odbite w produkcie

| Psychologia
digicla, CC

Czy sposób, w jaki nawiązujemy i rozwijamy swoje relacje z innymi ludźmi (tzw. style przywiązania), może wpływać na wybierane przez nas marki produktów? Jak najbardziej tak i to właśnie dlatego poszukujący intymności zdecydują się prawdopodobnie na dżinsy Gapa (Journal of Consumer Research).

W zależności od natury relacji między niemowlęciem a opiekunem, jednostka wypracowuje różne style przywiązania, które można scharakteryzować na dwóch wymiarach: lęku i unikania. Lęk odnosi się do stopnia, w jakim człowiek postrzega siebie pozytywnie lub negatywnie, podczas gdy unikanie dotyczy pozytywnego lub negatywnego postrzegania innych – tłumaczą Vanitha Swaminathan i Karen M. Stilley z Uniwersytetu w Pittsburghu oraz Rohini Ahluwalia z University of Minnesota.

Amerykanki uważają, że osobowości marek silniej wpływają na jednostki przywiązujące się lękowo. Ponieważ mają one niską samoocenę, używają cech przypisywanych produktom, by wyrazić i zaprezentować swoje idealne ja przyszłym partnerom.

Za pomocą baterii testów panie psycholog określiły style przywiązania badanych. Następnie zaprezentowały im produkty "podniecające" i "szczere". Osoby lękowe, które unikały relacji, wybierały dżinsy Abercrombie, postrzegane jako bardziej podniecające niż szczere. Dla odmiany ludzie lękowi poszukujący w relacjach intymności [styl ambiwalentny] z większym prawdopodobieństwem decydowali się na spodnie Gapa, opisywane jako szczere.

style przywiązania osobowość marki wybór