Alkohol upośledza wchłanianie witaminy C przez trzustkę

| Medycyna
GreenFlames09, CC

Przewlekła ekspozycja na alkohol zaburza zdolność trzustki do wchłaniania witaminy C, sprzyjając zapaleniu i innym chorobom tego narządu.

By rozwinęło się alkoholowe zapalenie trzustki, średnio potrzeba 10 lat codziennego nadużywania alkoholu. Ryzyko rozwoju choroby rośnie z ilością wypitego alkoholu - podkreśla dr Fred Gorelick z Uniwersytetu Yale.

Wcześniejsze badania wykazały, że przedłużona ekspozycja na alkohol osłabia system obronny trzustki, przez co staje się ona bardziej podatna na urazy. Ponieważ jednak zapalenie trzustki rozwija się u mniej niż 10% alkoholików, wydaje się, że alkohol spełnia tylko funkcję czynnika uwrażliwiającego i w grę wchodzą jeszcze czynniki genetyczne oraz środowiskowe.

Do prawidłowego działania komórki trzustki potrzebują witamin pobieranych z krwiobiegu. Zespół dr. Hamida Saida z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Irvine sprawdzał, czy osłabienie systemu obronnego trzustki można przypisać słabej ich absorpcji w wyniku spożycia alkoholu. Autorzy wcześniejszych studiów donosili, że przewlekła ekspozycja na alkohol nie dopuszcza do wchłaniania przez komórki trzustki witamin B7 i B1, więc Amerykanie postanowili ustalić, czy picie oddziałuje również na absorpcję witaminy C.

Autorzy publikacji z American Journal of Physiology—Cell Physiology stwierdzili, że za dostarczanie witaminy C do komórek trzustki odpowiada przede wszystkim transporter zależny od jonów sodu 2 (ang. sodium-dependent vitamin C transporter 2, SVCT-2).

W dalszej części eksperymentu komórki trzustki myszy wystawiano na oddziaływanie stężeń alkoholu podobnych do poziomu alkoholu we krwi alkoholików. Naukowcy ułożyli też dla gryzoni dietę, w której 25% kalorii pochodziło właśnie z alkoholu. Okazało się, że w obu przypadkach w komórkach trzustki było mniej SVCT-2, co blokowało wchłanianie witaminy C.

Jak wyjaśnia Said, zmniejszanie poziomu witaminy C, a także innych niezbędnych mikroelementów upośledza normalne działanie komórek, co z kolei uwrażliwia je na wtórne uszkodzenia/urazy i rozwój chorób trzustki.

trzustka zapalenie witamina C wchłanianie Hamid Said