Pewne doustne antybiotyki mogą zwiększać ryzyko kamicy nerkowej

Medycyna | 11 maja 2018, 13:03

U dzieci i dorosłych leczonych pewnymi doustnymi antybiotykami znacząco rośnie ryzyko kamicy nerkowej. Najwyższe ryzyko występuje u młodszych pacjentów i u osób, które niedawno zetknęły się z antybiotykami.

Zarejestrowano najwyższą falę na półkuli południowej

Nauki przyrodnicze | 11 maja 2018, 12:46

Naukowcy poinformowali o zarejestrowaniu najwyższej fali morskiej na południowej półkuli. Podczas silnego sztormu na Oceanie Południowym w pobliżu należącej do Nowej Zelandii Wyspy Campbella boja zarejestrowała falę o wysokości 23,8 metra.

Tamy bobrów świetnie oczyszczają wodę

Nauki przyrodnicze | 11 maja 2018, 12:28

Bobry mogą pomóc w oczyszczaniu wody i zapobiec spływaniu cennych gleb z farm.

Owadzi homoseksualizm to wynik braku kompetencji

Nauki przyrodnicze | 11 maja 2018, 11:36

Zachowania homoseksualne wśród samców owadów to prawdopodobnie wynik braku kompetencji, a nie objaw preferencji seksualnych, konkurencji czy presji ewolucyjnej, uważają naukowcy z University of East Anglia (UEA).

Ryzyko depresji sezonowej jest największe u brązowookich kobiet

Psychologia | 10 maja 2018, 16:43

Ludzie z brązowymi oczami częściej cierpią na depresję sezonową (ang. seasonal affective disorder, SAD) niż ludzie z oczami niebieskimi.

Znaleziono ważne miasto z czasów pierwszego imperium w historii

Humanistyka | 10 maja 2018, 16:42

Asyryjskie tabliczki z pismem klinowym pochodzące z II tysiąclecia przed Chrystusem łączą miejsce ich znalezienia z ważnym miastem handlowym. Gdy odczytano treść tabliczek znalezionych w ubiegłym roku przez naukowców z Uniwersytetu w Tybindze, okazało się, że miejsce ich odkrycia – Bassetki w Autonomicznym Regionie Kurdystanu w Iraku – to najprawdopodobniej starożytne miasto Mardaman

Komputery kwantowe mają trafić do chmury Azure

Technologia | 10 maja 2018, 13:46

Microsoft, który prowadzi badania nad topologicznym komputerem kwantowym, zapowiada, że w ciągu najbliższych 5 lat podłączy do chmury Azure 1000 takich maszyn

Rozwiązali zagadkę trwałości nietrwałego

Ciekawostki | 10 maja 2018, 12:59

Międzynarodowy zespół kilkunastu inżynierów rozwiązał zagadkę, czemu na pozór niestabilna Krzywa Wieża w Pizie od setek lat wytrzymuje trzęsienia ziemi.

Przy aldrowandzie muchołówka jest maruderem

Nauki przyrodnicze | 10 maja 2018, 12:14

Liście pułapkowe aldrowandy pęcherzykowatej (Aldrovanda vesiculosa) zamykają się 10 razy szybciej niż pułapki muchołówki (Dionaea muscipula). Ponieważ dzikie A. vesiculosa są rzadkie, naukowcy przeprowadzili takie pomiary po raz pierwszy.

Zabity nosorożec z Luzon to świadek wczesnej historii człowieka

Humanistyka | 10 maja 2018, 11:40

Na filipińskiej wyspie Luzon znaleziono szczątki nosorożca, który został zjedzony przez ludzi przed 700 000 lat. To najstarszy dowód na obecność ludzi na północy Filipin. Odkrycie wskazuje, że wcześni ludzie skolonizowali Wallaceę znacznie bardziej, niż dotychczas sądzono. Wallacea to nazwa nadana wyspom znajdującym się na wschód od kontynentalnej Eurazji.