Mars pełen wody?

15 stycznia 2018, 14:42

Osunięcia gruntu na Marsie to dla naukowców okazja do zbadania tego, co znajduje się pod powierzchnią Czerwonej Planety. W piśmie Science ukazał się właśnie artykuł opisujący wyniki badań przeprowadzonych za pomocą Mars Reconnaissance Orbitera (MRO), który zbadał osiem  miejsc osuwisk oraz erozji.

Wkrótce ruszy Belle II, konkurencja dla LHCb

15 stycznia 2018, 13:59

W lutym japońska High Energy Accelerator Research Organization z siedzibą w Tsukubie uruchomi po raz pierwszy eksperyment Belle II. Bazuje on na dotychczasowych osiągnięciach eksperymentu Belle oraz Wielkiego Zderzacza Hadronów. Jest jednak znacznie dokładniejszy, a celem Belle II jest uzupełnienie dotychczasowych modeli fizycznych.

Magnetar krążący wokół czarnej dziury źródłem FRB 121102?

11 stycznia 2018, 13:26

Przed 10 laty zespół Duncana Lorimera przypadkowo odkrył pierwszy znany ludzkości szybki błysk radiowy (FRB – fast radio burst). Z czasem zauważano kolejne tego typu wydarzenia, a w roku 2012 odkryto FRB 121102, jedyny znany nam błysk, który się powtarza.

Odkryto nową grupę wspólnie poruszających się gwiazd

10 stycznia 2018, 12:18

Niemiecko-węgierski zespół astronomów odkrył nieznaną dotychczas grupę wspólnie poruszających się młodych gwiazd. Znaleziono ją w podgrupie Górny Centaur-Wilk wchodzącej w skład asocjacji Skorpiona-Centaura.

Zaskakujące wyniki zderzeń z udziałem wirującego protonu

9 stycznia 2018, 10:32

Neutrony, powstające, gdy obracający się proton uderza w inny proton mają tendencję do lekkiego skręcania w prawo. Jednak gdy obracający się proton uderza w znacznie większy od siebie atom złota, powstające w wyniku zderzenia neutrony poruszają się wyraźnie w lewo. To było całkowicie zaskakujące. Uzyskane przez nas wyniki oznaczają, że mechanizm powstawania cząstek wzdłuż trasy poruszającego się wirującego protonu może być różny dla zderzeń proton-proton i proton-jądro atomu, mówi fizyk Alexander Bazilevsky.

Układ Słoneczny narodził się z gwiazdy Wolfa-Rayeta?

8 stycznia 2018, 15:50

Naukowcy z University of Chicago przedstawili nową teorię dotyczącą powstania Układu Słonecznego. Pozwala ona na rozwiązanie zagadki dwóch pierwiastków, które w Układzie Słonecznym występują w innych proporcjach niż w reszcie Galaktyki.

© NASA

Jeszcze w bieżącym roku z USA wystartują załogowe misje kosmiczne

5 stycznia 2018, 20:01

Komercyjni partnerzy NASA, Boeing i SpaceX planują testy, które już w bieżącym roku umożliwią im uzyskanie licencji zezwalającej na organizowanie lotów załogowych. Celem prowadzonego przez NASA Commercial Crew Program jest stworzenie bezpiecznego systemu transportu ludzi z terytorium USA na Międzynarodową Stację Kosmiczną i ich powrót na Ziemię.

© NASA

Taki księżyc zdarza się raz na 150 lat

4 stycznia 2018, 12:13

Mieszkańcy Ziemi będą mogli ujrzeć rzadkie zjawisko astronomiczne, jakie zdarza się nie częściej niż raz na 150 lat. Już 31 stycznia zbiegnięcie się trzech zjawiska da Ziemianom, przynajmniej niektórym, niezwykły widok.

To pył, a nie struktura Obcych

4 stycznia 2018, 11:16

Tabetha Boyajian, która odkryła niezwykle tajemniczą Tabby Star, wyklucza, by wokół gwiazdy istniała struktura Obcych. To pył jest najbardziej prawdopodobną przyczyną, dla której jasność tej gwiazdy zmniejsza się i zwiększa w taki sposób. Nowe data wskazują, że różne długości światła są blokowane z różną intensywnością. Zatem to, co pojawia się pomiędzy nami a gwiazdą nie jest nieprzezroczyste, jakbyśmy się mogli spodziewać po planecie czy strukturze Obcych – mówi Boyajian.

RZ Piscium niszczy planety?

27 grudnia 2017, 12:11