Kwantowe splątanie pomiędzy bilionem atomów a pojedynczym fotonem

7 marca 2017, 07:27

Słynny paradoks Einsteina-Podolskiego-Rosena powraca po ponad 80 latach w nowej odsłonie. Naukowcy z Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego wytworzyli wielowymiarowy stan splątany pomiędzy zbiorem atomów a pojedynczą cząstką światła – fotonem. Co więcej, wytworzone w laboratorium splątanie udało się przechować przez rekordowy czas kilku mikrosekund. Wyniki badań opublikowano w prestiżowym czasopiśmie fizycznym Optica.

NASA i SSL planują wspólną misję na Psyche

3 marca 2017, 11:50

NASA połączyła siły z firmą Space Systems Loral i wspólnie planują misję na asteroidę. W ramach Programu Discovery, którego celem jest lepsze zrozumienie Układu Słonecznego poprzez badanie planet, księżyców i innych obiektów, zdecydowano o przeprowadzeniu w przyszłej dekadzie dwóch misji na asteroidy

Już w przyszłym roku SpaceX wyśle ludzi w pobliże Księżyca

28 lutego 2017, 12:33

Elon Musk poinformował wczoraj, że jego firma SpaceX, wyśle w przyszłym roku dwie osoby w podróż dookoła Księżyca. Jeśli plany te zostaną zrealizowane, będą to pierwsi od niemal 50 lat ludzie, którzy polecą w okolice Srebrnego Globu.

© NASA

NASA sprawdza możliwość przyspieszenia załogowego lotu Oriona i SLS

27 lutego 2017, 12:24

W ciągu najbliższego miesiąca NASA opublikuje raport dotyczący możliwości zorganizowania już w przyszłym roku pierwszej załogowej misji Oriona. Zgodnie z dotychczasowym planem w przyszłym roku ma odbyć się Exploration Mission 1 (EM-1), czyli pierwszy lot Space Launch System (SLS) i drugi lot Oriona

TRAPPIST-1 – obiecujący układ planetarny, cel dla poszukiwaczy życia pozaziemskiego

23 lutego 2017, 09:53

Teleskop Kosmiczny Spitzera znalazł pierwszy znany nam system pozasłoneczny, w którym siedem planet wielkości Ziemi okrąża tę samą gwiazdę. Trzy z tych planet znajdują się w ekosferze, czyli w takiej odległości od gwiazdy, która pozwala na istnienie wody w stanie ciekłym na powierzchni planety skalistej

SpaceX opóźnia swoją pierwszą misję na Marsa

20 lutego 2017, 10:16

Glenn Shotwell, prezes firmy SpaceX, poinformowała, że przedsiębiorstwo nie rozpocznie w roku 2018 misji na Marsa. Ma się ona odbyć w roku 2020. Przesunięcie terminu nie jest większym zaskoczeniem. Można się było spodziewać, że firma Muska będzie potrzebowała więcej czasu by przygotować się do realizacji tak ambitnego zadania.

Indie pobiły rosyjski rekord liczby jednorazowo wyniesionych satelitów

16 lutego 2017, 13:59

Indie pobiły właśnie rekord świata w liczbie satelitów wyniesionych jednorazowo w przestrzeń kosmiczną. Z kosmodromu w Sriharikota wystartowała rakieta, która dostarczyła na orbitę 104 satelity

Rozpoczyna się budowa LUX-ZEPLIN, najczulszego wykrywacza ciemnej materii

14 lutego 2017, 14:33

Amerykański Departament Energii oficjalnie zatwierdził budowę urządzenia, które stworzy najlepszą szansę na znalezienie ciemnej materii. LUX-ZEPLIN (LZ), bo o nim mowa, ma zostać ukończony do kwietnia 2020 roku. To następca opisywanego przez nas urządzenia LUX (Large Underground Xenon).

Być może odbędzie się szósta misja serwisowa do Teleskopu Hubble'a

14 lutego 2017, 13:18

Niewykluczone, że administracja prezydenta Trumpa myśli o szóstej misji serwisowej na Teleskop Hubble'a. Dotychczas wydawało się, że taka misja nigdy nie będzie miała miejsca.

Wybrano 3 miejsca lądowania Mars 2020

13 lutego 2017, 12:35

Uczestnicy warsztatów dotyczących misji Mars 2020 zarekomendowali NASA 3 z wcześniejszych 8 potencjalnych miejsc lądowania misji. Za trzy lata NASA wyśle na Czerwoną Planetę misję, w ramach której odbędą się m.in. wiercenia w powierzchni planety.