Japończycy chcą wysłać ludzi na Księżyc

4 lipca 2017, 11:06

Japońska Agencja Kosmiczna (JAXA) ma zamiar wysłać astronautów na Księżyc. Misja miałaby się odbyć około roku 2030. To pierwszy raz, gdy JAXA publicznie ogłasza, że chce wysłać ludzi gdzieś dalej niż na Międzynarodową Stację Kosmiczną.

KATRIN niemal gotowy do pomiaru masy neutrina

3 lipca 2017, 15:52

Inżynierowie zakończyli prace nad budową KATRIN (Karlsruhe Tritium Neutrino) i w przyszłym roku naukowcy rozpoczną rejestrowanie pierwszych danych, których celem jest określenie masy jednej z najbardziej nieuchwytnych cząstek we wszechświecie – neutrina.

Po raz pierwszy wykryto ruch orbitalny czarnych dziur

30 czerwca 2017, 11:12

Dzięki teleskopowi Very Long Baseline Array (VLBA) po raz pierwszy wykryto ruch orbitalny pary czarnych dziur. Obiekty znajdują się w galaktyce odległej o 750 milionów lat świetlnych od Ziemi. Łączna masa dziur wynosi 15 miliardów mas Słońca, a obiekty oddzalone są od siebie zaledwie o 24 lata świetlne. To niezwykle blisko jak na taki układ.

BLAP – nowa klasa gwiazd pulsujących

28 czerwca 2017, 08:45

Dzięki regularnym pomiarom jasności ponad miliarda gwiazd naszej Galaktyki astronomowie z Obserwatorium Astronomicznego Uniwersytetu Warszawskiego odkryli nieznaną klasę gwiazd zmiennych pulsujących.

Światło jasne jak miliard Słońc

27 czerwca 2017, 13:18

Laser Diokles z Extreme Light Laboratory na University of Nebraska rozbłysnął jaśniej niż miliard Słońc, dzięki czemu naukowcy mogli obserwować interakcje zachodzące pomiędzy światłem a materią. Donald Umstadter i jego koledzy uzyskali najjaśniejsze światło stworzone przez człowieka.

Teleskop Webba trafił do wielkiej komory próżniowej

23 czerwca 2017, 13:38

Teleskop Kosmiczny Jamesa Webba (JWST) trafił do słynnej komory próżniowej Chamber A, w której przez trzy najbliższe miesiące będzie testowany w kriogenicznej próżni, symulującej warunki w przestrzeni kosmicznej. Inżynierowie przeprowadzą serię testów, by sprawdzić, w jaki sposób urządzenie będzie sprawowało się w kosmosie

Gwiazdy na wyciągnięcie ręki

23 czerwca 2017, 09:46

W odległości 2700 lat świetlnych od Ziemi znajduje się niezwykły układ gwiezdny. Biały karzeł i brązowy karzeł są tak blisko siebie, że okrążają się w czasie nieco ponad godzinę. Biały karzeł WD 1202-024 został odkryty w 2006 roku. Gwiazda stała się białym karłem około 50 milionów lat temu, gdy wypaliła wodór z jądra

PLATO poszuka życia w kosmosie

22 czerwca 2017, 14:50

Europejska Agencja Kosmiczna dała zielone światło misji PLATO. W jej ramach powstanie obserwatorium kosmiczne poszukujące planet pozasłonecznych, na których może istnieć życie

NASA przygotuje misje do Urana i Neptuna?

19 czerwca 2017, 15:06

Uran i Neptun nie cieszyły się dotychczas większym zainteresowaniem NASA. Obie planety zostały odwiedzone tylko raz przez pojazd wysłany z Ziemi. W obu przypadkach był to Voyager 2, który w pobliżu Urana przeleciał w 1986 roku, a w 1989 roku odwiedził Neptuna. NASA chce jednak to zmienić i niewykluczone, że w latach 30. bieżącego wieku odbędzie się kilka misji do tych planet.

Testowe lato kapsuły Orion

19 czerwca 2017, 13:29

Zespół odpowiedzialny za załogową kapsułę Orion, która posłuży do lotów załogowych w dalszych partiach kosmosu, a być może zawiezie astronautów na Marsa, rozpoczął lato od serii testów systemów bezpieczeństwa Oriona.