Ziemię widać z co najmniej 9 egzoplanet

11 września 2017, 13:14

Naukowcy z Queen's University w Belfaście i Instytutu Badań Układu Słonecznego im. Maxa Plancka postanowili wyobrazić sobie pracę pozaziemskich astronomów i sprawdzić, w jaki sposób mogliby oni odkryć Ziemię. Tak jak my odkrywamy planety pozasłoneczne zauważając zmiany jasności gwiazd spowodowane przejściem planety na ich tle, w podobny sposób mieszkańcy innych planet mogą dowiedzieć się o istnieniu Ziemi

SpaceX w tajnej misji wojskowej

8 września 2017, 11:32

Firma SpaceX zdążyła jeszcze przed uderzeniem na Florydę huraganu Irmina wynieść w przestrzeń kosmiczną tajny ładunek wojskowy. Za pomocą rakiety Falcon 9 na orbitę trafił pojazd X-37B. To niewielki bezzałogowy prom kosmiczny, który poleciał właśnie w swoją piątą tajną misję

Udało się znaleźć nową sprzed 600 lat i dokonać interesującego odkrycia

1 września 2017, 12:51

Po kilkudziesięciu latach poszukiwań udało się trafić na nową, którą po raz pierwszy opisali koreańscy astronomowie przed 580 laty. Dnia 11 marca 1437 roku zauważyli oni na niebie nową jasną gwiazdę. W Prawdziwych zapiskach o rządach króla Sejonga, opisujących rządy (1418-1450) Sejonga Wielkiego uznawanego za najlepszego władcę Korei

Tlen w księżycowej glebie zdradzi informacje o ewolucji atmosfery Ziemi

30 sierpnia 2017, 14:05

Japońska sonda krążąca na orbicie Księżyca dokonała zaskakującego odkrycia. Znalazła tlen pochodzący z Ziemi. Eksperci sądzą, że może on nam wiele powiedzieć na temat dawnej atmosfery naszej planety.

Kepler odkrył dwa „gorące Jowisze”

29 sierpnia 2017, 06:24

Wokół gwiazd położonych w odległości ponad 1300 lat świetlnych od Ziemi krążą dwa „gorące Jowisze”. To planety podobne wielkością do Jowisza, na powierzchni których jest jednak znacznie cieplej.

Chińczycy wysłali splątane fotony przez wodę

24 sierpnia 2017, 11:55

Chińscy naukowcy z Uniwersytetu Jiao Tong w Szanghaju przesłali parę splątanych fotonów przez wodę. Osiągnięcie jest o tyle warte odnotowania, że dotychczas splątane fotony wysyłano w mniej wymagającym środowisku, jak np. powietrze

Planeta z pierścieniami przesłania gwiazdę Tabby?

24 sierpnia 2017, 11:26

Odkryta przed kilkoma laty gwiazda KIC 8462852 – tzw. gwiazda Tabby – od razu zaczęła wzbudzać wielkie zainteresowanie. Światło gwiazdy przygasa bowiem kilkukrotnie w ciągu roku w sposób, którego astronomowie nie potrafią wyjaśnić. Pojawiły się więc najróżniejsze hipotezy, w tym i takie mówiące o istnieniu wokół gwiazdy struktury zbudowanej przez obcą cywilizację.

Odkryli fale grawitacyjne z emisją światła?

23 sierpnia 2017, 14:11

Zanim jeszcze oficjalnie potwierdzono odkrycie fal grawitacyjnych przez instrument LIGO o odkryciu zrobiło się głośno za sprawę wpisu opublikowanego na Twitterze. Teraz inny wpis wywołał podobną burzę.

Kasjopeja A

Udowodnili, że supernowe Ia powstają na dwa różne sposoby

18 sierpnia 2017, 13:56

Supernowe typu Ia świecą tak stałym blaskiem, że są w astronomii wykorzystywane jako tzw. świece standardowe, odnośniki służące do pomiarów odległości we wszechświecie. Jednak najnowsze odkrycie sugeruje, że mogą one powstawać w ramach dwóch różnych procesów i wcale nie muszą być dobrymi świecami standardowymi.

NASA myśli o przywiezieniu marsjańskich próbek na Ziemię