Po raz pierwszy wykryto ruch orbitalny czarnych dziur

30 czerwca 2017, 11:12

Dzięki teleskopowi Very Long Baseline Array (VLBA) po raz pierwszy wykryto ruch orbitalny pary czarnych dziur. Obiekty znajdują się w galaktyce odległej o 750 milionów lat świetlnych od Ziemi. Łączna masa dziur wynosi 15 miliardów mas Słońca, a obiekty oddzalone są od siebie zaledwie o 24 lata świetlne. To niezwykle blisko jak na taki układ.

BLAP – nowa klasa gwiazd pulsujących

28 czerwca 2017, 08:45

Dzięki regularnym pomiarom jasności ponad miliarda gwiazd naszej Galaktyki astronomowie z Obserwatorium Astronomicznego Uniwersytetu Warszawskiego odkryli nieznaną klasę gwiazd zmiennych pulsujących.

Światło jasne jak miliard Słońc

27 czerwca 2017, 13:18

Laser Diokles z Extreme Light Laboratory na University of Nebraska rozbłysnął jaśniej niż miliard Słońc, dzięki czemu naukowcy mogli obserwować interakcje zachodzące pomiędzy światłem a materią. Donald Umstadter i jego koledzy uzyskali najjaśniejsze światło stworzone przez człowieka.

Teleskop Webba trafił do wielkiej komory próżniowej

23 czerwca 2017, 13:38

Teleskop Kosmiczny Jamesa Webba (JWST) trafił do słynnej komory próżniowej Chamber A, w której przez trzy najbliższe miesiące będzie testowany w kriogenicznej próżni, symulującej warunki w przestrzeni kosmicznej. Inżynierowie przeprowadzą serię testów, by sprawdzić, w jaki sposób urządzenie będzie sprawowało się w kosmosie

Gwiazdy na wyciągnięcie ręki

23 czerwca 2017, 09:46

W odległości 2700 lat świetlnych od Ziemi znajduje się niezwykły układ gwiezdny. Biały karzeł i brązowy karzeł są tak blisko siebie, że okrążają się w czasie nieco ponad godzinę. Biały karzeł WD 1202-024 został odkryty w 2006 roku. Gwiazda stała się białym karłem około 50 milionów lat temu, gdy wypaliła wodór z jądra

PLATO poszuka życia w kosmosie

22 czerwca 2017, 14:50

Europejska Agencja Kosmiczna dała zielone światło misji PLATO. W jej ramach powstanie obserwatorium kosmiczne poszukujące planet pozasłonecznych, na których może istnieć życie

NASA przygotuje misje do Urana i Neptuna?

19 czerwca 2017, 15:06

Uran i Neptun nie cieszyły się dotychczas większym zainteresowaniem NASA. Obie planety zostały odwiedzone tylko raz przez pojazd wysłany z Ziemi. W obu przypadkach był to Voyager 2, który w pobliżu Urana przeleciał w 1986 roku, a w 1989 roku odwiedził Neptuna. NASA chce jednak to zmienić i niewykluczone, że w latach 30. bieżącego wieku odbędzie się kilka misji do tych planet.

Testowe lato kapsuły Orion

19 czerwca 2017, 13:29

Zespół odpowiedzialny za załogową kapsułę Orion, która posłuży do lotów załogowych w dalszych partiach kosmosu, a być może zawiezie astronautów na Marsa, rozpoczął lato od serii testów systemów bezpieczeństwa Oriona.

Dwie ofiary pożaru stepu po upadku na Ziemię odłamków Sojuza 2.1a

16 czerwca 2017, 13:45

Jeden Kazach zmarł, a drugi trafił do szpitala w wyniku obrażeń wywołanych przez pożar, jaki wybuchł na stepie w środę (14 czerwca) po upadku na Ziemię odłamków rakiety Sojuz 2.1a. Wystrzelona z kosmodromu Bajkonur rakieta wynosiła na orbitę statek transportowy Progress MS-06z z dostawami dla Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Jowisz najstarszą planetą Układu Słonecznego