Ważny krok Chin w kosmosie

19 września 2016, 12:38

Chiny wysłały w przestrzeń kosmiczną Tiangong 2, swoje drugie laboratorium naukowe orbitujące wokół Ziemi. W listopadzie na pokład laboratorium ma trafić dwóch astronautów. Tiangong 2 zawiera liczne instrumenty naukowe, w tym wykrywacz służący potrzebom astrofizyki, który jest pierwszym kosmicznym instrumentem zbudowanym wspólnie przez Chiny i kraje Europy, w tym Polskę.

NCBJ uczestniczy w badaniach kosmicznych wybuchów

16 września 2016, 08:05

Zamontowane na wystrzelonej 15 września chińskiej stacji kosmicznej Tiangong-2 (TG-2) urządzenia, w których budowie pomagali naukowcy i inżynierowie z Narodowego Centrum Badań Jądrowych, będą badać polaryzację promieniowania gamma rozbłysków gamma.

Nowo odkryty typ solitonu to 'pasożyt'

8 września 2016, 07:19

Nowo odkryty optyczny soliton korzysta z innych solitonów wykorzystując je do transportu i 'pożywiając się' ich energią. Solitony to odosobnione samopodtrzymujące się fale, które podczas podróży utrzymują swój kształt, a nie rozpraszają się jak inne fale

Fale grawitacyjne już po 10 milionach lat

6 września 2016, 13:06

Gdy zderzą się dwie galaktyki dochodzi do połączenia się ich czarnych dziur i pojawienia się fal grawitacyjnych. Naukowcy z Uniwersytetu w Zurichu obliczyli, że fale takie pojawiają się 10 milionów lat po połączeniu się galaktyk - czyli znacznie szybciej niż przewidywano

Amerykańska kopia wzorca kilograma© US NIST

Coraz bliżej nowego wzorca kilograma

5 września 2016, 15:11

Liczący sobie 127 wzorzec kilograma to ostatni fizyczny wzorzec Międzynarodowego Układu Jednostek Miar. Niewielki walec z platyny i irydu przechowywany jest w zamkniętym pomieszczeniu pod trzema szklanymi słojami, spod których wypompowano powietrze

Za trzy dni startuje OSIRIS-REx

5 września 2016, 12:58

Już za 3 dni, 8 sierpnia, w przestrzeń kosmiczną zostanie wysłana sonda OSIRIS-REx, której celem jest pobranie próbek z asteroidy Bennu. Jeśli planowana na 7 lat misja się powiedzie, zyskamy nie tylko wiedzę przydatną do zrozumienia historii Układu Słonecznego, ale również zostanie dowiedzione, że możliwe jest pobranie próbek bezpośrednio z powierzchni asteroidy.

Przedłużono misję Teleskopu Kosmicznego Spitzera

1 września 2016, 10:59

NASA przedłużyła o 2,5 roku misję Teleskopu Kosmicznego Spitzera. Faza badań nazwana "Beyond" rozpocznie się 1 października bieżącego roku. Spitzer działa znacznie dłużej, niż planowano w jego oryginalnej misji. Nigdy nie przewidywaliśmy, że będzie pracował jeszcze 13 lat po wystrzeleniu i nie wyobrażaliśmy sobie nawet, że za jego pomocą będzie można dokonywać odkryć, jakie miały miejsce - mówi Michael Werner, jeden z naukowców pracujących przy Spitzerze.

Wyjątkowo odległa gromada galaktyk

31 sierpnia 2016, 12:43

Dzięki Chandra X-ray Observatory i innym teleskopom odkryto rekordowo odległą od Ziemi gromadę galaktyk. CL J1001+0220 znajduje się w odległości około 11,1 miliarda lat świetlnych od naszej planety

Powstała makromolekuła

31 sierpnia 2016, 07:10

Fizycy ze Szwajcarskiego Federalnego Instytutu Technologii opracowali skuteczną metodę tworzenia olbrzymich molekuł dwuatomowych, udowadniając w ten sposób niektóre teorie. Johannes Deiglmayr i Heiner Saßmannshausen sądzą, że takie molekuły mogą zostać w przyszłości wykorzystane w komputerach kwantowych.

Znaleźli dowód na wielką eksplozję i brakującą materię

30 sierpnia 2016, 12:23

Obecnie centrum Drogi Mlecznej to spokojne miejsce, jednak przed 6 milionami lat, gdy na Ziemi pojawiły się pierwsze hominidy, doszło do gwałtownej eksplozji w sercu Galaktyki. Właśnie znaleziono dowody na takie wydarzenie.