Cassini rozpoczęła nurkowanie w pierścieniach Saturna

7 grudnia 2016, 09:36

Krążąca wokół Saturna sonda Cassini przeprowadziła pierwsze nurkowanie w zewnętrznych pierścieniach Saturna. Przelot przez pierścień miał miejsce 4 grudnia i został on zrealizowany w ramach rozpoczętej 30 listopada przedostatniej fazy misji Cassini

Odkryto nowego zagadkowego satelitę galaktyki M83

5 grudnia 2016, 17:41

Astronomowie odkryli nową galaktykę karłowatą, która jest satelitą galaktyki spiralnej z poprzeczką Messier 83 (M83), jednej z najjaśniejszych i najbliższych nam galaktyk tego typu. Również Droga Mleczna to galaktyka spiralna z poprzeczką.

2015 TC25 - najmniejsza asteroida zaobserwowana z Ziemi

2 grudnia 2016, 09:47

Astronomowie zaobserwowali najmniejszą asteroidę jaką dotychczas udało się dokładnie zbadać za pomocą naziemnych teleskopów. Asteroida 2015 TC25 ma średnicę zaledwie 2 metrów. Jednocześnie, co ciekawe, jest jedną z najjaśniejszych asteroid bliskich Ziemi

Wielki lądolód na Marsie

1 grudnia 2016, 13:25

Mars Reconnaissance Orbiter odkrył na Marsie wielkie pokłady lodu. Wielki lądolód znajduje się pod powierzchnią Utopia Planitia, w miejscu, w którym w 1976 roku wylądowała sonda Viking. Lądolód jest niemal wielkości Polski, a jego grubość wynosi od 80 do 170 metrów

Dowiedziono powiązania Proxima i Alfa Centauri

30 listopada 2016, 13:10

Astronomowie udowodnili to, co od dawna podejrzewano - Proxima Centauri stanowi część układu potrójnego. Ta najbliższa nam gwiazda została odkryta w 1915 roku. To czerwony karzeł, który świeci zbyt słabo, by można było zauważyć go gołym okiem

Wyjaśniono tajemnicę słodkiego tsunami

30 listopada 2016, 11:59

Ponad 100 lat temu, 19 stycznia 1905 roku w Bostonie doszło do niezwykłej śmiercionośnej katastrofy. W dzielnicy North End pękł zbiornik z melasą i ulicę zalała 7-metrowa fala słodkiej cieczy, która zniszczyła wiele budynków i zabiła 21 osób oraz kilkanaście koni

Wnętrze nanorurki

Niezwykłe zachowanie wody w nanorurkach

29 listopada 2016, 07:57

Na poziomie morza woda zaczyna wrzeć w temperaturze 100 stopni Celsjusza. Nie od dzisiaj wiadomo też, że jeśli wodę umieścimy w bardzo małej przestrzeni, zmienia się jej temperatura wrzenia i zamarzania, spadając o około 10 stopni. Teraz naukowcy z MIT zaobserwowali nowe niespodziewane zachowanie się wody.

NASA pracuje nad żywnością dla załóg Oriona

28 listopada 2016, 13:10

Astronauci, którzy na pokładzie pojazdu Orion będą odbywali wielotygodniowe misje w przestrzeni kosmicznej, muszą coś jeść. Nie będą oni mieli takich luksusów jak ich koledzy z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej mogący komponować swoje posiłki z około 200 różnych dań. Na Orionie jest niewiele miejsca, a w czasie trwania misji do pojazdu nie będą docierały misje zaopatrzeniowe. Dlatego też eksperci z NASA intensywnie pracują nad posiłkami dla załóg Oriona.

ESA o przyczynach katastrofy lądownika Schiparelli

24 listopada 2016, 18:23

Po przeanalizowaniu danych specjaliści z Europejskiej Agencji Kosmicznej orzekli, że za katastrofę lądownika Schiparelli odpowiada błąd komputerowy. Lądownik rozbił się o powierzchnię Marsa 19 października bieżącego roku. Teraz wiemy, że komputer, który mierzył ruch obrotowy lądownika uległ przeciążeniu

Po ponad 150 latach wyjaśniono, czemu powierzchnia lodu jest mokra

24 listopada 2016, 15:25

Zespół z Uniwersytetu Hokkaido rozwiązał ponad 150-letnią zagadkę powierzchniowego topnienia lodu w ujemnych temperaturach. Udało się to dzięki zaawansowanej mikroskopii optycznej, opracowanej z firmą Olympus.