Władze USA skonfiskowały tysiące zabytków

12 lipca 2017, 12:42

Władze USA skonfiskowały tysiące glinianych tabliczek z pismem klinowym i glinianych pieczęci, które prawdopodobnie zostały skradzione ze stanowisk archeologicznych w Iraku i przewiezione do Stanów Zjednoczonych na zamówienie sieci Hobby Lobby.

Pigmenty manuskryptów zdradzają tajemnice przeszłości

12 lipca 2017, 11:39

Przeprowadzona w Cornell High Energy Synchrotron Source (CHESS) analiza pigmentów średniowiecznych manuskryptów otwiera nowe pola badawcze przed naukami humanistycznymi. Louisa Smieska i Ruth Mullet badały manuskrypty z XIII-XVI wieku, wykorzystując przy tym fluorescencję rentgenowską.

Archeolodzy odkrywają tajemnice średniowiecznego szpitala w Toruniu

11 lipca 2017, 15:13

Archeolodzy z UMK odkrywają tajemnice średniowiecznego szpitala, który zachował się na Rynku Nowomiejskim. To drugie badania prowadzone w budynku przy ul. Szpitalnej 4. Badaczom udało się odnaleźć cenne przedmioty wykorzystywane do opieki nad chorymi wiele wieków temu.

DNA

Migracje w Afryce bardziej intensywne, niż się spodziewano

10 lipca 2017, 13:22

Jeszcze do niedawna w Afryce rzadko wykonywania badania DNA szczątków ludzkich pochodzących sprzed tysięcy lat. DNA źle się przechowuje w wysokich temperaturach, dlatego też szanse na znalezienie dobrze zachowanego genomu były niewielkie, badacze woleli więc skupiać się na znacznie chłodniejszej Europie czy Syberii

W klasztorze Św. Katarzyny na Półwyspie Synaj odkryto nieznany manuskrypt

7 lipca 2017, 07:15

Manuskrypt z V lub VI w. odkryli w czasie prac remontowych mnisi w klasztorze Św. Katarzyny na Półwyspie Synaj w Egipcie. Zawiera greckie teksty dotyczące medycyny, w tym fragmenty dzieł "ojca medycyny" - Hipokratesa.

Już 11 000 lat temu na terenie USA jedzono ziemniaki

4 lipca 2017, 12:20

Niewielkie miasteczko Escalante w stanie Utah może poszczycić się znaczącym odkryciem archeologicznym. Badacze z Natural History Museum of Utah i Red Butte Garden na University of Utah odkryli resztki skrobi ziemniaczanej w znalezionych w Escalante kamiennych narzędziach sprzed 10 900 lat

Pod megalitycznymi kręgami z Avebury znaleziono kwadratową strukturę

30 czerwca 2017, 12:23

Neolityczne kamienne kręgi z Averbury należą do jednego z cudów prehistorycznego świata. Naukowcy z University of Leicester poinformowali właśnie o odkryciu pod nimi tajemniczej struktury w kształcie kwadratu.

Chemiczne barwienie tkanin sprzed 3000 lat

29 czerwca 2017, 16:04

Tekstylia znalezione w dolinie Timna to najstarsze znane przykłady na farbowanie tkanin roślinnych w tym regionie. Wiek zabytków oceniono na XIII-X wiek przed Chrystusem. Tkaniny wykonane z wełny i lnu są dowodem na zaawansowane technologiczne i istnienie przemysłu tekstylnego oraz zdradzają wiele szczegółów na temat hierarchicznej społeczności prowadzącej długodystansowy handel.

W najstarszej świątyni świata znaleziono dowody na kult czaszek

29 czerwca 2017, 12:27

Najstarsza znana nam świątynia świata, licząca 11 000 lat Göbekli Tepe, odsłania kolejne tajemnice. Julia Gresky, paleoantropolog z Niemieckiego Instytutu Archeologicznego poinformowała o znalezieniu dowodów na istnienie kultu czaszek w Göbekli Tepe.

Odkryto rzadkie napisy z czasów formowania się hieroglifów