Przodkowie Ulczów mieszkali tam, gdzie oni teraz

6 lutego 2017, 13:25

DNA pobrane od szczątków dwóch kobiet z jaskini Czarcie Wrota w górach Sichote-Aliń wskazuje, że żyjące ponad 7700 lat temu panie były blisko spokrewnione ze współczesnymi mieszkańcami tego regionu Azji Wschodniej

Przemoc to nasze ewolucyjne dziedzictwo

3 lutego 2017, 12:37

Filozofowie i naukowcy od wieków zastanawiają się, czy człowiek jest z natury agresywny, jak chce Hobbes, czy też rodzi się łagodny, ale psuje go cywilizacja, jak twierdził Rousseau. Grupa hiszpańskich naukowców dowodzi, że agresja, w której zabija się przedstawiciela własnego gatunku jest rozpowszechniona wśród ssaków i ludzie nie są tutaj wyjątkiem.

Skąd się wziął król Artur i dlaczego jest tak popularny?

3 lutego 2017, 11:39

Opowieść o królu Arturze i rycerzach Okrągłego Stołu to jedna z najbardziej znanych i popularnych legend ludzkości. Trudno byłoby znaleźć kogoś, kto nie zetknął się z filmem, grą, książką czy innym sposobem opowiedzenia historii króla, szlachetnych rycerzy, czarnoksiężnika Merlina czy miecza tkwiącego w kamieniu

Z prehistorycznych figurek z Ghany wyekstrahowano starożytne DNA

1 lutego 2017, 13:06

Naukowcy z Uniwersytetu w Manchesterze zakończyli pierwszą biologiczną analizę prehistorycznych figurek znalezionych w Ghanie. Zostały one stworzone przez nieznaną cywilizację i szybko stały się ikonami prehistorycznej sztuki afrykańskiej.

Dzieło mistrzów sprzed 38 tys. lat

30 stycznia 2017, 13:40

W zapadniętym schronisku skalnym Abri Blanchard z południowo-wschodniej Francji międzynarodowy zespół antropologów odkrył płaskorzeźbę sprzed ok. 38 tys. lat.

Chichén Itzá

Upadki cywilizacji Majów dzieliły setki lat, łączą je podobne wzorce

30 stycznia 2017, 13:05

Specjaliści od dawna zastanawiają się, co doprowadziło do upadku cywilizacji Majów w IX wieku. Najnowsze badania radiowęglowe stanowisk archeologicznych pozwalają lepiej zrozumieć wydarzenia, które spowodowały, że kwitnące miasta zostały nagle opuszczone

Wikingowie z Birki odziedziczyli budowlę po Vendelach

24 stycznia 2017, 12:55

Poza granicami Birki, znanego centrum handlowego Wikingów, znaleziono nieznaną dotychczas strukturę. Badania georadarem ujawniły istniejącą tam salę o długości około 40 metrów, która była połączona z wielkim ogrodzonym terenem, rozciągającym się w kierunku basenu portowego

Zaginione królestwo Rheged odnalezione w Galloway

23 stycznia 2017, 14:20

Archeolodzy odnaleźli lokalizację Rheged, najbardziej tajemniczego z królestw, które istniały w VI wieku na terenie Wysp Brytyjskich. Królestwo było dotychczas znane z heroicznych poematów barda Taliesina, który wspominał o królu Urienie z Rheged oraz ze wczesnośredniowiecznych dokumentów mówiących o rządach Uriena nad południową Szkocją i północną Anglią.

Wiadomo, z czego składał się ostatni posiłek Ötziego

20 stycznia 2017, 12:43

Ostatni posiłek Ötziego, Człowieka Lodu z Tyrolu, składał się z suszonej koziny. Do takiego wniosku doszli naukowcy, którym udało się przeprowadzić sekcję zawartości jego żołądka.

Pozostałości kompleksu obronnego potwierdzają relacje Starego Testamentu

19 stycznia 2017, 11:53

W izraelskiej dolinie Timna, gdzie wedle niektórych znajdowały się słynne kopalnie króla Salomona, odkopano pozostałości po stajniach, fortyfikacjach oraz dowody świadczące o prowadzeniu długodystansowego handlu. Znalezisko datowane jest na czasy królów Dawida i Salomona, czyli na X wiek przed Chrystusem.