Proteza sprzed 3000 lat

21 czerwca 2017, 14:53

W Sheikh 'Abd el-Qurna w pobliżu Luksoru znaleziono jedną z najstarszych znanych nam protez. Liczący niemal 3000 lat drewniany paluch został zbadany za pomocą mikroskopu, aparatu rentgenowskiego oraz tomografu komputerowego

Badania czaszek ujawniają zróżnicowanie populacji starożytnej Italii

21 czerwca 2017, 13:34

Dowody wskazują, że setki lat po podbiciu przez Rzym basenu Morza Śródziemnego, w samej Italii, w jej centralnej i południowej części, mieszkały społeczności, które pod względem fizycznym różniły się od siebie. Różnice takie nie występowały jednak w okolicy samego Rzymu.

Wiadomość sprzed 2600 lat: „Potrzebujemy wina”

20 czerwca 2017, 07:05

Na znanym od ponad 50 lat ostrakonie zidentyfikowano i odczytano niezauważony dotychczas starożytny napis. Naukowcy z Uniwersytetu w Tel Awiwie wykorzystali najnowsze techniki obrazowania do zbadania ostrakonu, który z 1965 roku został znaleziony w ruinach pustynnego fortu Arad

Polka zidentyfikowała fragmenty poszukiwanej egipskiej świątyni… w magazynie

16 czerwca 2017, 12:41

Zalegające od lat w magazynie koło Luksoru tysiące kamiennych bloków okazały się pozostałościami świątyni grobowej Totmesa I, poszukiwanej od dawna przez archeologów. Fragmenty świątyni zidentyfikowała polska egiptolog Jadwiga Iwaszczuk.

W Taosi odkryto najstarszy pałac imperialny w Chinach

14 czerwca 2017, 11:07

Stanowisko Taosi w prowincji Shanxi znane jest od dziesięcioleci. Odkryto tam m.in. najstarsze w Azji Wschodniej obserwatorium astronomiczne. Niektórzy z chiński archeologów sądzą, że Taosi było stolicą państwa Youtang podbitego przez legendarnego cesarza Yao, który następnie uczynił z miasta swoją stolicę. Najnowsze prace archeologiczne wydają się potwierdzać tę hipotezę

H. sapiens mieszkał 300 000 lat temu w Maroko?

9 czerwca 2017, 07:23

Najnowszy numer Nature przynosi sensacyjną informację – w Maroku odkryto najstarsze znane szczątki Homo sapiens. W pobliżu atlantyckiego wybrzeża, na stanowisku Jebel Irhoud, odkryto kości czaszki, twarzy i szczęki. Ich wiek oceniono na 315 000 lat

Nowotwór odkryty w kościach nastolatka pochowanego w stercie śmieci w opuszczonej od dawna osadzie

7 czerwca 2017, 07:26

Zespół archeologów zidentyfikował guz kości w prawej kości ramiennej młodego człowieka, który ok. 1300 r. n.e. został pochowany w zachodniej Panamie w kopcu śmieci na stanowisku zwanym Cerro Brujo (Wzgórzem Czarownic).

Faktoria handlowa sprzed 4000 lat na wyspie w Zatoce Perskiej

6 czerwca 2017, 10:31

Podczas wykopalisk na wyspie Sir Bani Yas u wybrzeży Abu Zabi natrafiono na ślady faktorii handlowej sprzed 4000 lat. Znajdowała się ona na południowo-zachodnim wybrzeżu wyspy, gdzie odkopano pozostałości po kamiennym budynku. Wewnątrz odkryto resztki dzbanów wyprodukowanych przed 4000 lat na terenie dzisiejszego Bahrajnu

Potworniak sprzed kilkuset lat

1 czerwca 2017, 11:58

Badając szczątki kobiety, która zmarła między XV a XVIII w. (na razie nie przeprowadzono datowania), grupa portugalskich naukowców odkryła w miednicy strukturę - zwapniałą masę z zębami - będącą, wg nich, potworniakiem.

Polacy wśród autorów przełomowych badań DNA egipskich mumii

31 maja 2017, 12:10

Grupa naukowców z Polskiej Akademii Nauk, Uniwersytetu w Cambrigde, Uniwersytetu w Tybindze i Instytutu Nauki o Historii Człowieka im. Maksa Plancka w Jenie przeanalizowała DNA egipskich mumii z lat 1400 przed naszą erą do 400 po Chrystusie. Szczególnym osiągnięciem jest szczegółowe przeanalizowanie DNA trzech osób, co dowodzi, że egipskie mumie mogą być wiarygodnym źródłem materiału genetycznego.