Brak gorączki przez kilka lat zwiększa znacząco ryzyko nowotworu

17 maja 2017, 07:19

Brak gorączki przez kilka lat zwiększa znacząco ryzyko zachorowania na nowotwór; badania pokazują, że prawdopodobieństwo raka może wzrosnąć nawet o 40 proc.

Dostarczanie leków przeciwnowotworowych dzięki neutrofilom

16 maja 2017, 12:31

Naukowcy z Uniwersytetu Stanowego Waszyngtonu zaprezentowali po raz pierwszy sposób na dostarczenie do guza leków "przymocowanych" do krwinek - neutrofilów.

Przyjazne dla środowiska rozwiązanie problemu chorób przenoszonych przez komary?

15 maja 2017, 13:34

Nietoksyczna mieszanina filtratu ze sproszkowanych chitynowych pancerzy krabów i nanocząstek srebra jest, wg naukowców z National Taiwan Ocean University, kluczem do ograniczenia rozprzestrzeniania chorób przenoszonych przez komary, a w szczególności malarii.

Biosuperkondensator, który bazuje na jonach z ludzkiego organizmu

12 maja 2017, 12:30

Amerykańscy naukowcy zaprojektowali bioprzyjazny system magazynowania energii (nazywany biologicznym superkondensatorem), którego działanie bazuje na jonach z ludzkiego organizmu. Urządzenie jest nieszkodliwe dla człowieka i może wspomóc opracowanie dłużej działających rozruszników oraz innych implantów medycznych.

Gorąco jak w mitochondriach

10 maja 2017, 18:18

Temperatury w mitochondriach mogą sięgać nawet 50°C.

Naczynia z pnia mózgu reagują na CO2 inaczej niż naczynia z kory

10 maja 2017, 11:21

Choć w innych częściach organizmu nagromadzenie produktów przemiany materii, np. zakwaszającego dwutlenku węgla, wywołuje rozszerzanie naczyń krwionośnych, tak by umożliwić dopływ większej objętości krwi, w pewnej części pnia mózgu dzieje się dokładnie na odwrót.

Wiadomo więcej o przyczynach tycia parkinsoników po głębokiej stymulacji mózgu

5 maja 2017, 13:41

Badania zespołu ze Scuola Internazionale Superiore di Studi Avanzati wykazały, czemu poddani głębokiej stymulacji jądra niskowzgórzowego Luysa (ang. deep brain stimulation of the subthalamic nucleus, STN-DBS) pacjenci z chorobą Parkinsona tyją.

Pewne klasy antybiotyków zwiększają ryzyko poronienia wczesnej ciąży

2 maja 2017, 13:19

Wiele klas antybiotyków, w tym makrolidy, chinolony, tetracykliny czy sulfonamidy, powiązano z podwyższonym ryzykiem poronienia wczesnych ciąż.

Ludzie z grupą krwi inną niż 0 bardziej zagrożeni zawałem i udarem

2 maja 2017, 12:45

Osoby z grupą krwi inną niż 0 są nieco bardziej zagrożone zawałem serca i udarem. Naukowcy wyjaśniają, że jest to spowodowane wyższym poziomem białka odpowiadającego za krzepnięcie.

Antydepresant czasowo wyłącza barierę krew-mózg

28 kwietnia 2017, 13:19

Lek przeciwdepresyjny amitryptylina czasowo hamuje barierę krew-mózg, pozwalając innym lekom dotrzeć do mózgu.