U zakażonych HIV ryzyko zawału jest 2-krotnie wyższe

22 grudnia 2016, 14:46

Ryzyko zawału serca jest u pacjentów z wirusem HIV niemal 2-krotnie wyższe niż w populacji generalnej.

Przyjazny pacjentom tusz do tatuażu chirurgicznego

22 grudnia 2016, 11:13

Tatuaże to nie tylko ozdoby. Są wykorzystywane także w medycynie, np. by oznaczyć miejsce, które w przyszłości będzie poddawane leczeniu. Zwykłe tusze stwarzają jednak problemy, które ostatnio udało się przezwyciężyć. Nowy biokompatybilny tusz widać tylko w konkretnych warunkach oświetleniowych, poza tym znika on po wyznaczonym czasie.

Wzmacnianie kości za pomocą komórek z płynu owodniowego

21 grudnia 2016, 08:10

Brytyjscy naukowcy przekonują, że za pomocą komórek macierzystych pozyskanych z płynu owodniowego uda się w przyszłości wzmocnić kości i zmniejszyć liczbę złamań u osób z osteoporozą, wrodzoną łamliwością kości czy astronautów podczas długich misji w warunkach mikrograwitacji.

Doustna szczepionka przeciwko salmonellozie

20 grudnia 2016, 15:09

Powstała doustna szczepionka przeciwko bakteriom wywołującym salmonellozę.

Pacjenci z depresją słabiej reagują na chemioterapię

19 grudnia 2016, 14:43

U cierpiących na depresję pacjentów z nowotworami we krwi występuje mniej neurotroficznego czynnika pochodzenia mózgowego (ang. brain-derived neurotrophic factor, BDNF). Niższe jego stężenia sprawiają, że ludzie słabiej reagują na chemioterapię i gorzej znoszą skutki uboczne.

Zakażenie cytomegalowirusem in utero zwiększa ryzyko ostrej białaczki limfoblastycznej

16 grudnia 2016, 13:04

Cytomegalia wrodzona może zwiększać ryzyko wystąpienia ostrej białaczki limfoblastycznej (ang. acute lymphocytic leukemia, ALL).

Osteolektyna - czynnik wzrostu, który cofa osteoporozę

14 grudnia 2016, 13:30

Zespół z UT Northwestern odkrył nowy kościotwórczy czynnik wzrostu - osteolektynę (Clec11a) - który u myszy cofa osteoporozę.

Pałeczki ropy błękitnej podtrzymują stan zapalny

13 grudnia 2016, 13:03

Będące typowym objawem mukowiscydozy przewlekłe zapalenie płuc powiązano z nową klasą enzymów bakteryjnych.

Artystyczne odwzorowanie struktury rybosomu i jego pracy

Wady rybosomu w szpiczaku mnogim

12 grudnia 2016, 15:19

U 20-40% pacjentów ze szpiczakiem mnogim występują wady rybosomów - organelli komórkowych służących do produkcji białek.

Enzym od witaminy A i testosteronu

12 grudnia 2016, 13:14

Enzym, który przekształca beta-karoten z diety w witaminę A, reguluje także poziom testosteronu i wzrost prostaty.