Nowy rozrusznik nie zawiera baterii i można go wszczepiać do serca

8 czerwca 2017, 15:24

Specjaliści z Rice University i Texas Heart Institute zaprezentowali rozrusznik serca, który nie posiada baterii i może być wszczepiany bezpośrednio w mięsień sercowy pacjenta. Rozrusznik pobiera energię za pośrednictwem fal radiowych emitowanych przez zewnętrzny nadajnik. Zaprezentowany prototyp działa w odległości kilku centymetrów od nadajnika.

Cukier trehaloza wspomaga makrofagi w walce z miażdżycą

7 czerwca 2017, 13:46

Trehaloza, która stanowi główny cukier hemolimfy owadów i występuje w grzybach, np. drożdżach, pomaga w leczeniu miażdżycy.

Sztuczna inteligencja przewiduje długość życia pacjentów

5 czerwca 2017, 12:49

Jesteśmy coraz bliżej chwili, w której algorytmy sztucznej inteligencji będą w stanie przewidywać spodziewaną długość życia pacjenta, obserwując jedynie jego narządy wewnętrzne. Postępy na polu rozwoju takich algorytmów, dokonane ostatnio przez badaczy z University of Adelaide, mają istotny wpływ na wczesną diagnostykę poważnych chorób oraz decyzje o interwencji chirurgicznej.

Znany lek na cukrzycę poprawia poziom cukru, modyfikując mikrobiom

2 czerwca 2017, 12:11

Lek na cukrzycę - metformina - kontroluje poziom glukozy we krwi, modulując mikrobiom jelit.

Palenie w ciąży uszkadza wątrobę płodu

31 maja 2017, 17:02

Związki z dymu papierosowego uszkadzają komórki wątroby płodu. Co więcej, ich wpływ na płody męskie i żeńskie jest inny.

Aedes aegypti

Sposób na dengę? Roprzestrzenianie komarów zarażonych bakteriami Wolbachia

31 maja 2017, 13:09

Komary Aedes aegypti zarażone bakteriami z rodzaju Wolbachia w znacznie mniejszym stopniu przenoszą wirusy wywołujące dengę (DENV).

W wietnamskim szpitalu zmarło 7 dializowanych pacjentów

30 maja 2017, 15:38

Siedmiu pacjentów zmarło, a jedna kobieta trafiła na oddział intensywnej opieki po dializie w Hoa Binh Province General Hospital w północnym Wietnamie. Do zdarzenia doszło w poniedziałek.

Kora wzrokowa rozwija się do czterdziestki

30 maja 2017, 13:34

Pierwszorzędowa kora wzrokowa (V1 lub inaczej 17. pole Brodmanna), o której sądzono, że dojrzewa i stabilizuje się w pierwszych latach życia, nadal rozwija się do późnych trzydziestu kilku lub wczesnych czterdziestu kilku lat.

Od pajęczej nici do leczenia wcześniaków

24 maja 2017, 07:11

Dzięki wzorowaniu się na produkcji jedwabiu przez pająki naukowcom z Karolinska Institutet udało się zsyntetyzować surfaktant - kompleks, który tworzy warstwę oddzielającą pęcherzykowy gaz od płynu na powierzchni komórek pęcherzyków płucnych. Prawdopodobnie będzie go można wykorzystać w leczeniu wcześniaków.

Wylesianie w krajach rozwijających się sprzyja malarii

23 maja 2017, 12:47

Wywołane przez ludzi wylesianie prowadzi do wzrostu liczby przypadków malarii w krajach rozwijających się.