Samoregulujące się nanocząstki ulepszają hipertermię onkologiczną

24 października 2017, 12:48

Powstały inteligentne nanocząstki, które ogrzewają się do temperatury wystarczającej do zabicia komórek nowotworowych i później dzięki zdolnościom samoregulacji zaczynają się ochładzać, by nie uszkodzić sąsiedniej zdrowej tkanki.

Nowa szczepionka może ocalić setki tysięcy dzieci

23 października 2017, 12:37

Jeszcze w 2004 roku zapalenie płuc zabiło ponad 2 miliony dzieci na całym świecie. W 2015 liczba ta spadła do mniej niż miliona. Do spadku częściowo przyczynił się lepszy dostęp do antybiotyków oraz do żywności, jednak naukowcy twierdzą, że główną przyczyną spadku było stosowanie szczepionek, które biorą za cel w sumie nawet 23 najbardziej śmiercionośne formy bakterii Streptococcus pneumoniae.

Kraje rozwijające się powtarzają zachodni schemat występowania nieswoistych zapaleń jelit

23 października 2017, 12:32

W ostatnim stuleciu nieswoiste zapalenia jelit (ang. inflammatory bowel disease, IBD) były wyzwaniem dla pacjentów i lekarzy świata zachodniego. Badania dr. Gilaada Kaplana z Uniwersytetu w Calgary pokazują, że obecnie analogiczny wzorzec wzrostu przypadków IBD może wystąpić w krajach rozwijających się.

Stan zapalny trenuje skórę w szybszym samoleczeniu

20 października 2017, 15:41

Skóra może tworzyć wspomnienia odpowiedzi zapalnej. Dzięki temu rezydujące tu komórki macierzyste uczą się szybciej reagować przy kolejnym urazie.

Nadekspresja genu wspomaga naprawę obumarłego mięśnia

17 października 2017, 14:13

Naprawę serca po zawale można wspomagać za pomocą "łaty" z kardiomiocytów, w której zachodzi nadekspresja genu aktywującego cykl komórkowy. Dzięki temu rosną one i dzielą się szybciej.

U mężczyzn migotanie przedsionków rozwija się wcześniej niż u kobiet

16 października 2017, 12:33

U mężczyzn migotanie przedsionków (ang. atrial fibrillation, AF) pojawia się średnio ok. 10 lat wcześniej niż u kobiet. Głównym czynnikiem ryzyka jest nadwaga.

Polifenol zielonej herbaty oddziałuje na wczesne etapy alzheimera

12 października 2017, 07:29

Dowody przedkliniczne sugerują, że galusan epigallokatechiny (EGCG), polifenol zielonej herbaty, zaburza powstawanie neurotoksycznych oligomerów peptydu beta-amyloidu.

Fitbit dla trawienia

11 października 2017, 13:36

Amerykańscy naukowcy opracowali giętki piezoelektryczny czujnik, który wyczuwa ruchy i trawienie zachodzące w żołądku.

Określanie wrażliwości na chemię czy radioterapię jeszcze przed rozpoczęciem leczenia

10 października 2017, 13:08

Próbki krwi i innych tkanek mogą zawczasu dać odpowiedź na pytanie, ile radio- czy chemioterapii zniesie dana osoba. Wg naukowców z Sahlgrenska Academy, pozwoli to ulepszyć/zindywidualizować leczenie.

Czerniak złośliwy skóry

Mikrobiom może poprawiać reakcję na immunoterapię

9 października 2017, 13:10

Ludzie z pewnymi bakteriami w mikrobiomie jelitowym lepiej reagują na immunoterapię przeciwnowotworową.