Gepardy narażone na wyginięcie

27 grudnia 2016, 13:50

Najszybsze zwierzę lądowe, gepard, znajduje się na skraju wyginięcia. Z najdokładniejszych dotychczas szacunków liczby tych zwierząt dowiadujemy się, że na świecie pozostało jedynie 7100 gepardów. Ludzie usunęli te drapieżniki z 91% ich historycznego zasięgu

Jeden posiłek to 10 utraconych kg poziomu próchnicznego

23 grudnia 2016, 12:42

Każdy zjadany przez nas posiłek to dla Ziemi koszt 10 kg utraconego poziomu próchnicznego - przestrzega Julian Cribb, autor książki "Surviving the 21st Century".

Zaczynały z zębami, a kończyły z dziobem

23 grudnia 2016, 11:41

Dorastając, niektóre młode dinozaury traciły zęby. Po narodzinach żywiły się mięsem, by po utracie zębów w dorosłości używać do skubania roślin dziobów.

Kolorowo jak w wodach Antarktydy...

21 grudnia 2016, 12:19

Podwodny robot dał niezwykły wgląd w życie pod antarktycznym lodem. Okazuje się, że dno pokrywają m.in. pomarańczowe gąbki w kształcie kokosów, różowe glony i piękne rozgwiazdy.

Górnictwo zagraża ośmiornicy o wyglądzie duszka

20 grudnia 2016, 14:01

Odkrytej zaledwie na początku tego roku (27 lutego) ośmiornicy o wyglądzie ducha zagraża górnictwo głębokomorskie.

Ponad 150 nowych gatunków z Większego Mekongu

19 grudnia 2016, 11:37

W zeszłym roku w Subregionie Większego Mekongu naukowcy odkryli ponad 150 nowych gatunków, w tym węża z tęczową głową, maluteńką żabę i jaszczurkę z kolcami.

Ziemia posiekana drogami

19 grudnia 2016, 09:08

Drogi ułatwiają ludziom dostęp do najdalszych zakątków planety, ale ich istnienie jest bardzo obciążające dla ekosystemu. Najnowsza globalna mapa obszarów pozbawionych dróg pokazuje, że podzieliliśmy drogami Ziemię na ponad 600 000 fragmentów. Ponad połowa z nich ma powierzchnię mniejszą niż 1 km2, a tylko 7% - więcej niż 100 km2

Zaskakująca decyzja ws. wilków z Isle Royale

19 grudnia 2016, 07:33

Na Isle Royale trafi nowa wilcza krew. US National Park Service ogłosiła właśnie zaskakującą decyzję, która zmienia dotychczasowe postępowanie w sprawie niezwykłej populacji wilków z Isle Royale. Urzędnicy chcą wprowadzić tam 20-30 nowych zwierząt w ciągu najbliższych 3 lat.

Wirusy ewoluują, aby być bardziej zjadliwe dla mężczyzn

16 grudnia 2016, 19:11

Wirusy ewoluują, by inaczej wpływać na mężczyzn oraz kobiety i stają się bardziej zjadliwe u tych pierwszych. Zwłaszcza gdy wirus może być transmitowany z matki na dziecko, kobiety są dla wirusa bardziej wartościowe niż mężczyźni.

Wykryto nowy rodzaj zawołania fiszbinowców

16 grudnia 2016, 14:03

Nagrany w Rowie Mariańskim złożony dźwięk o dużym zakresie częstotliwości jest prawdopodobnie nieznanym dotąd rodzajem zawołania fiszbinowców. Naukowcy z Uniwersytetu Stanowego Oregonu nazwali je Zachodniopacyficzną Nazalizacją (ang. Western Pacific Biotwang, WPB).