21 typów śladów z australijskiego parku jurajskiego

27 marca 2017, 12:41

W skałach z wczesnej kredy (sprzed ok. 127-140 mln) paleontolodzy z Uniwersytetów Queensland i Jamesa Cooka odkryli na 25-km odcinku półwyspu Dampier w Kimberley w północno-zachodniej Australii 21 typów śladów dinozaurów. Nic dziwnego, że miejsce to nazwano australijskim parkiem jurajskim.

Dinozaury czeka wielkie przemeblowanie?

23 marca 2017, 12:12

Tyrannosaurus rex może być bliżej niż dotychczas sądzono spokrewniony z dinozaurami ptasiomiedniczymi (Ornithischia). Artykuł, opublikowany właśnie na łamach Nature, jest zapowiedzą poważnego wstrząsu w systematyce dinozaurów. Może się bowiem okazać, że dotychczasowy podział tych zwierząt na ptasiomiednicze i gadziomiednicze (Saurischia) się nie utrzyma

Walcząc z kłusownikami, czeskie Zoo Dvůr Králové obetnie rogi wszystkim nosorożcom

23 marca 2017, 07:14

Po tym, jak 7 marca we francuskim Château of Thoiry znaleziono martwego nosorożca białego z odciętym większym rogiem, czeskie Zoo Dvůr Králové, w którym znajduje się największa liczba nosorożców spośród wszystkich europejskich ogrodów zoologicznych, zdecydowało się na obcięcie rogów całemu swojemu stadu.

Na obszarze wpisanym na Listę Dziedzictwa odkryto nowy gatunek korala kamiennego

22 marca 2017, 13:54

W wodach przy Lord Howe, niewielkiej wyspie wulkanicznej na Morzu Tasmana, którą wraz z przybrzeżnymi wysepkami wpisano w 1982 r. na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, odkryto ostatnio nowy gatunek korala kamiennego (Scleractinia).

Niedźwiedzie zabijają znacznie więcej zwierząt, niż sądzono

22 marca 2017, 07:42

Niedźwiedzie brunatne zabijają znacznie więcej zwierząt, niż dotychczas sądzono. Określenie liczby zwierząt zabijanych przez wielkich drapieżców to bardzo trudne zadanie. Śledzenie takich zwierząt na dużych przestrzeniach, po jakich się poruszają, jest trudne

Znika ostatnia pozostałość po lodowcu, który pokrywał Amerykę Północną

21 marca 2017, 15:08

Ostatnia pozostałość lodowca, który w przeszłości pokrywał większość Ameryki Północnej, zniknie w ciągu 300 lat. Gifford Miller i jego koledzy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Boulder, którzy badali Barnes Ice Cap na Wyspie Baffina stwierdzili, że jeśli globalne ocieplenie będzie postępowało tak, jak dotychczas, to lodowiec przestanie istnieć w ciągu kilku wieków.

Szympansy Ngogo zadziwiają długowiecznością

21 marca 2017, 13:08

Prowadzone przez 20 lat badania demograficzne szympansów żyjących w ugandyjskim Parku Narodowym Kibale ujawniły, że w sprzyjających okolicznościach nasi kuzyni mogą cieszyć się zadziwiająco długim życiem. Z Journal of Human Evolution dowiadujemy się, że na podstawie badań 306 szympansów stwierdzono, iż średnia długość życia zwierząt wynosi 33 lata

Nestor kea zaraża się od innych figlarnym nastrojem

21 marca 2017, 07:26

Nestor kea (Nestor notabilis) to pierwszy niessak, u którego występują "emocjonalnie zaraźliwe" wokalizacje, które wywołują u odbiorców ten sam figlarny nastrój, co u nadawcy.

Sfilmowano szympansicę czyszczącą zęby zmarłego syna

20 marca 2017, 12:26

Troje naukowców z Wielkiej Brytanii, USA i Holandii sfilmowało starszą szympansicę, która czyściła zęby swojego zmarłego syna Thomasa. Niezwykłe nagranie powstało w Chimfunshi Wildlife Orphanage Trust w Zambii.

W Meksyku znaleziono ciało jednego z ostatnich morświnów kalifornijskich

17 marca 2017, 13:29

Na północy Meksyku morze wyrzuciło na brzeg ciało młodego morświna kalifornijskiego (Phocoena sinus), najbardziej zagrożonego wyginięciem przedstawiciela rodziny morświnowatych.