Zdestabilizowanie cyklu obiegu węgla może oznaczać początek masowego wymierania

2 października 2017, 14:13

Przez ostatnich 540 milionów lat Ziemia doświadczyła 5 okresów masowego wymierania. Z każdym z nich związane było odwrócenie cyklu węglowego, w ramach którego węgiel z atmosfery trafia do oceanów. Proces odwrócenia cyklu węglowego może rozpoczynać się przez tysiące lub miliony lat. Ale za każdym razem zbiegał się on czasowo z masowym wymieraniem gatunków.

Matczyny kanibalizm

2 października 2017, 11:36

Samica makaka sulaweskiego (Macaca tonkeana) z włoskiego Parco Abatino zjadła zmumifikowane szczątki swojego dziecka. Warto dodać, że na co dzień małpy te są wegetarianami.

Zestresowane niedominujące samice surykatki są mniej skłonne do pomagania

22 września 2017, 14:19

Dominujące samice surykatek wykorzystują agresję do kontroli innych samic. Okazuje się jednak, że przez stres podporządkowane samice są mniej skłonne do pomagania grupie.

Australijska policja poszukuje zabójcy wielkiego krokodyla

22 września 2017, 13:02

Australijska policja poszukuje osoby, która strzałem w głowę zabiła mierzącego 5,2 m krokodyla różańcowego. Wg władz, śmierć samca może wyzwolić bardziej agresywne zachowania wśród młodszych krokodyli z tej okolicy.

Głuche na własne zawołania

22 września 2017, 07:17

Brazylijskie żabki Brachycephalus ephippium i B. pitanga nie słyszą swoich własnych zawołań.

Wymarła diabelska żaba Beelzebufo mogła zjadać małe dinozaury

21 września 2017, 12:34

Naukowcy wyliczyli, że wymarła „diabelska żaba” Beelzebufo dysponowała taką siłą zgryzu (zwarcia), że mogła zjadać małe dinozaury.

To geny decydują, jak mrówki sprawdzają się w roli ochroniarzy roślin

20 września 2017, 12:57

Badając mutualistyczny związek między reprezentującą rodzinę ogórecznikowatych Cordia nodosa z peruwiańskiego lasu deszczowego i mrówkami Allomerus octoarticulatus, naukowcy zauważyli, że stopień ekspresji 2 genów wpływa na zakres ochrony zapewnianej zielonemu gospodarzowi.

W indonezyjskim trójkącie koralowym odkryto 6 nowych gatunków gąbek

20 września 2017, 07:01

Indonezyjskie rafy koralowe, zlokalizowane w obrębie tzw. koralowego trójkąta, należą do najbogatszych na świecie. Wiedza nt. różnorodności gąbek i kilku innych morskich taksonów w tym rejonie jest jednak mocno niekompletna. Z tego powodu często są one pomijane w monitoringu czy programach ochronnych.

Wiemy, co spowodowało katastrofę tlenową

19 września 2017, 12:14

Około 3 miliardów lat temu w oceanach zaczęły pojawiać się małe regiony zawierające wolny tlen, a przed 2,4 miliardami lat rozpoczęła się katastrofa tlenowa. W ciągu zaledwie 200 milionów lat poziom tlenu w atmosferze zwiększył się 10 000 razy.

Wilki przewyższają psy pod względem rozumienia przyczyny i skutku

18 września 2017, 16:42

Wilki lepiej rozumieją zależność przyczynowo-skutkową niż psy.