Mamy problem z warstwą ozonową

6 lutego 2018, 16:21

Warstwa ozonowa, chroniąca nas przed szkodliwym promieniowaniem ultrafioletowym, odbudowuje się na biegunach, jednak – jak się właśnie okazało – nie odradza się na niższych, zamieszkanych przez człowieka szerokościach geograficznych.

Jest więcej gatunków ssaków niż sądzimy

6 lutego 2018, 11:19

Jak wynika z badań opublikowanych w Journal of Mammology, w ciągu ostatnich 20 lat opisano średnio 1000 nowych gatunków ssaków na dekadę. To pokazuje, że – wbrew powszechnemu przekonaniu – ssaki wcale nie są dobrze rozpoznaną gromadą.

Szczury wymieniają przysługi jak ludzie

5 lutego 2018, 15:30

Szczury pomagają sobie jak ludzie. Naukowcy zaobserwowali m.in., że szczury wędrowne (Rattus norvegicus) chętniej iskają osobniki, od których dostały wcześniej jedzenie.

Gepard może polować z ogromną prędkością dzięki unikatowemu uchu wewnętrznemu

5 lutego 2018, 12:49

Gepardy zawdzięczają swoje sukcesy w polowaniu unikatowej budowie ucha wewnętrznego.

Kość zgody

1 lutego 2018, 12:25

Po 22 latach od pierwotnego odkrycia w prywatnej kolekcji zidentyfikowano 2. znany egzemplarz ichtiozaura Wahlisaurus massarae.

Neuroprzekaźnikowe wyzwalacze agresji u pszczół

1 lutego 2018, 08:19

Zidentyfikowano mechanizm neurologiczny, który leży u podłoża agresji pszczół w odpowiedzi na zagrożenie.

Ewoluuje pomarańczowy gatunek krokodyla?

1 lutego 2018, 08:00

Pomarańczowe krokodyle krótkopyskie z jaskiń Abanda w Gabonie mogą ewoluować w kierunku utworzenia nowego gatunku.

Ziemia przeszła kryzys wieku średniego

1 lutego 2018, 07:37

Nowe badania wspierają hipotezę mówiącą, że pomiędzy 2,3 a 2,2 miliarda lat temu Ziemia doświadczyła „geologicznego uśpienia”. Naukowcy do dzisiaj spierają się, co wydarzyło się w ciągu tych 100 milionów lat paleoproterozoiku.

Miasto zmienia zachowania lisów i kojotów

31 stycznia 2018, 13:12

W środowisku naturalnym lis rudy i kojot starają się unikać. Zwierzęta konkurują ze sobą o źródła pożywienia i terytorium, gdy więc się spotkają, dochodzi do konfliktów, w których zwykle górą jest większy kojot. Okazało się jednak, że miasta zmieniają ich sposób zachowania się.

Struktury mózgu służące uczeniu się języka nie są specyficzne dla człowieka

30 stycznia 2018, 12:17

Wedle powszechnie panującej opinii ludzie uczą się języka wykorzystując w tym celu obszary mózgu służące specjalnie do tego celu. Jednak najnowsze badania sugerują, że nauka języka zachodzi w obszarach mózgu służących też innym celom, a struktury takie istnieją od dawna i są wcześniejsze od ludzi, dowiadujemy się z PNAS.