Owad tak niezwykły, że zyskał własny rząd

26 stycznia 2017, 12:09

Badacze z Oregon State University odkryli zatopionego w bursztynie owada o niemal trójkątnej głowie. Wiek znaleziska oszacowano na 100 milionów lat, a zwierzę jest tak niezwykłe, że utworzono dlań nowy rząd w systematyce.

(Żywa) rekordzistka z Rowu Mariańskiego

25 stycznia 2017, 14:31

Podczas ekspedycji 2016 Exploration of the Marianas na głębokości 4826 m udało się sfilmować żerującą krewetkę z rodziny Stylodactylidae. To prawdopodobnie Bathystylodactylus bathyalis, którą znano dotąd wyłącznie na podstawie pojedynczego uszkodzonego egzemplarza, wyłowionego w 1994 r. z Morza Koralowego.

Gąsienica jak krab pustelnik - z domkiem na plecach

23 stycznia 2017, 17:15

Amerykański naukowiec-youtube'er Joe Hanson sfilmował nieznane dotąd zachowanie gąsienic z peruwiańskiego lasu deszczowego Peru. Budują sobie one tunele z odpowiednio przyciętych i uformowanych liści i wpełzają do nich. Później jak kraby pustelniki przemieszczają się razem ze swoim domkiem, chwytając podłoże za pomocą aparatu gębowego.

Wszyscy potrzebujemy kontaktu. Organelle komórkowe także...

23 stycznia 2017, 13:34

Naukowcy dokonali przełomu w zakresie ustalenia, jak poszczególne przedziały lub organelle komórkowe wchodzą ze sobą w interakcje. Udało im się rozpracować, jak na poziomie molekularnym współpracują ze sobą peroksysomy i siateczka śródplazmatyczna (ER).

W dziejach życia takiej nici DNA jeszcze nie było

20 stycznia 2017, 12:15

Naukowcy z PAN-u odcisnęli fragment pojedynczej nici DNA. Otrzymany negatyw pozostawał chemicznie aktywny i był zdolny do przyłączania odpowiednich zasad nukleinowych tworzących kod genetyczny.

Trzeci najcieplejszy rok z rzędu

20 stycznia 2017, 11:29

Miniony rok był najcieplejszy od 1880 roku. Średnia temperatura nad lądami i oceanami wyniosła 14,83 stopnia Celsjusza i była o 0,94 stopnia Celsjusza wyższa od średniej z XX wieku. Mieliśmy do czynienia z trzecim z rzędu rekordowo ciepłym rokiem. Był on o 0,04 stopnia Celsjusza cieplejszy od roku poprzedniego

Ślimak-długodystansowiec utrudnia kontrolę chorób pasożytniczych

18 stycznia 2017, 12:52

Ślimaki nie kojarzą się ze szczególnie ruchliwymi stworzeniami, jednak potrafią one przebywać duże odległości, przenosząc ze sobą pasożyty i niebezpieczne choroby

Zmiana klimatu zagraża pasożytom

17 stycznia 2017, 14:59

Globalna zmiana klimatu zagraża wyginięciem pasożytów, co może mieć olbrzymi wpływ na ekosystemy.

Tygrysy znowu mogą żyć w Azji Centralnej

17 stycznia 2017, 12:34

Tygrys kaspijski, jeden z największych kotów, jakie kiedykolwiek chodziły po Ziemi, jest od kilkudziesięciu lat uważany za wymarłego. Istnieje jednak szansa, że gatunek ten można przywrócić, wykorzystując w tym celu niemal identyczny genetycznie podgatunek

W walce z malarią ważni są nie tylko ludzie, ale i krowy

16 stycznia 2017, 13:00

Wzięcie pod uwagę nie tylko ludzi, ale i bydła pomoże wyeliminować malarię w Indiach.