Wylesianie tropików grozi masowym wymieraniem gatunków

2 maja 2017, 13:20

Wylesianie może doprowadzić do zniknięcia 40% drzew i zwierząt lądowych, ostrzegają australijscy naukowcy na łamach PNAS. Specjaliści nie wykluczają, że wiele rzadkich gatunków już wyginęło, ale jeszcze tego nie zauważyliśmy. Jeśli nie ochronimy kluczowych obszarów lasów tropikalnych, dojdzie do masowej utraty gatunków.

Bonobo bardziej podobne do ludzi niż szympansy

2 maja 2017, 12:35

Szczegółowe badania układu mięśniowego bonobo dowodzą, że pod względem anatomicznym małpy te są bardziej podobne do Homo sapiens i wspólnego przodka człowieka i małp niż szympansy. Wcześniejsze badania sugerowały istnienie takiego podobieństwa na poziomie molekularnym

Humbaczyce szepczą ze swoimi dziećmi, by nie wabić drapieżników

26 kwietnia 2017, 14:06

By uniknąć drapieżników, noworodki humbaków i ich matki do siebie szepczą.

Gąsienice barciaka większego także trawią polietylen

25 kwietnia 2017, 13:53

Gąsienice barciaka większego (Galleria mellonella) trawią polietylen. Jak więc widać, lista organizmów zdolnych do rozkładania tego polimeru się wydłuża, bo nieco ponad 2 lata temu chińsko-amerykański zespół ustalił, że jest on degradowany przez bakterie z przewodu pokarmowego larw omacnicy spichrzanki (Plodia interpunctella), czyli mola spożywczego.

Zbadali mechanikę seksu delfinów

24 kwietnia 2017, 13:04

Stosując nowe podejście, Kanadyjczycy zbadali biomechanikę seksu delfinów butlonosych.

Przy niskich stężeniach tlenu golce funkcjonują jak rośliny

24 kwietnia 2017, 11:25

Pozbawione tlenu golce piaskowe (Heterocephalus glaber) mogą przeżyć, metabolizując fruktozę jak rośliny.

Wielomiliardowe straty w wyniku wypadku Deepwater Horizon

24 kwietnia 2017, 11:25

Po trwających sześć lat badaniach naukowcy wyliczyli, że wartość zniszczeń w środowisku naturalnym spowodowanych katastrofą platformy Deepwater Horizon z 2010 roku wyniosła 17,2 miliarda USD. Był to największy wyciek ropy naftowej w historii USA.

W późnym glacjale osteoporoza i inne choroby szkieletowe były częste u mamutów

21 kwietnia 2017, 12:48

Siergiej Leszczyński, paleontolog z Narodowego Badawczego Tomskiego Uniwersytetu Państwowego (TSU), badał szczątki jakuckich mamutów ze stanowiska Berelekh. Okazało się, że cierpiały one na choroby układu szkieletowego, które często widuje się u współczesnych ludzi.

Kluczowej populacji lamparta w RPA grozi wyginięcie

19 kwietnia 2017, 14:18

Eksperci ostrzegają, że jednej z kluczowych populacji lampartów w RPA grozi zagłada. Jeszcze niedawno zagęszczenie lampartów w górach Soutpansberg wynosiło niemal 11 zwierząt na 100 kilometrów kwadratowych i był to rewelacyjny wynik. Większe zagęszczenie tych kotów występuje wyłącznie w rezerwatach

Smilodony brały wszystko na klatę, a wilki straszne obrywały po głowie i łapach

18 kwietnia 2017, 13:29

Doktorantki z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles zbadały kości smilodonów (Smilodon fatalis) i wilków strasznych (Canis dirus). Na barkach i kręgosłupie kotowatych znalazły urazy, do których prawdopodobnie doszło podczas ataków na duże roślinożerne ofiary, np. bizony i konie. U psowatych występowały raczej urazy głowy, szyi i nadgarstków.