Świecące kameleony

16 stycznia 2018, 07:32

Fluorescencja biogenna występuje u zwierząt morskich, u kręgowców lądowych jest jednak rzadka. Tym większe było więc zdziwienie naukowców z Monachium, którzy po oświetleniu kameleonowatych światłem UV zobaczyli imponujące wzory na ich głowach, a czasem nawet na całym ciele.

Delfiny nabywają samoświadomość szybciej niż ludzie

11 stycznia 2018, 11:50

Delfiny butlonose szybciej niż ludzie i szympansy nabywają samoświadomości. Tradycyjnym testem, wskazującym na istnienie samoświadomości, jest test rozpoznawania się w lustrze. Dotychczas wiadomo, że samych siebie rozpoznać w lustrze potrafią ludzie, delfiny, wielkie małpy, słonie oraz sroki. Teraz okazało się, że delfiny stają się świadome samych siebie szybciej niż ludzie.

Chroniąc kolonię, zabijają śmiertelnie chorych towarzyszy

10 stycznia 2018, 13:36

Mrówki anatolijskie (Lasius neglectus) zabijają swoich współtowarzyszy, jeśli nie potrafią wyleczyć ich z infekcji śmiercionośnym grzybem. W ten sposób chronią kolonię przed wybuchem epidemii.

Znowu mieliśmy niezwykle ciepły rok

10 stycznia 2018, 11:12

Miniony rok był trzecim najcieplejszym rokiem w historii USA. Temperatury były o 1,4 stopnia Celsjusza wyższe od średniej. Cieplejsze były jedynie lata 2012 i 2016. Na terenie USA regularne pomiary temperatury prowadzone są od 123 lat. Dzięki temu wiemy, że w tym okresie pięć najcieplejszych lat przypadło w ciągu ostatniej dekady.

Wielki powrót wiktorii parańskiej

10 stycznia 2018, 07:07

W ujściu rzeki Salado w Paragwaju, 25 km na północ od stolicy kraju Asunción, ponownie pojawiły się setki wiktorii parańskich (Victoria cruziana). Ucieszyło to specjalistów, bo w 2006 r. roślinę uznano za zagrożoną.

Niektóre fungicydy przyciągają pszczoły

9 stycznia 2018, 12:50

Fungicyd chlorothalonil przyciąga pszczoły. Badania zespołu z Uniwersytetu Illinois w Urbana-Champaign pokazało, że gdy zbieraczki mają do wyboru syrop cukrowy i syrop cukrowy z fungicydem, wybiorą tę drugą opcję.

Przez wzrost temperatur większość żółwi zielonych z północy Wielkiej Rafy to samice

9 stycznia 2018, 11:53

Przez wzrost temperatury inkubacji jaj przytłaczająca większość żółwi zielonych (Chelonia mydas) z północy Wielkiej Rafy Koralowej to samice.

Rafy blakną coraz częściej

8 stycznia 2018, 11:32

Pozostało coraz mniej czasu na uratowanie raf koralowych. W piśmie Science ukazały się wyniki pierwszych badań, których autorzy porównali odstępy czasu pomiędzy blaknięciem raf koralowych w różnych lokalizacjach na świecie.

Protokół Montrealski działa. Pierwszy bezpośredni dowód na zmniejszanie się dziury ozonowej

5 stycznia 2018, 14:07

Naukowcy z NASA zdobyli pierwszy bezpośredni dowód na związek pomiędzy zmniejszaniem się dziury ozonowej, a zakazem stosowania niszczących ją chlorofluorowęglowodorów (CFC). O stopniowym zmniejszaniu się dziury ozonowej informowaliśmy już wcześniej.

Ocean

Mierzenie temperatury wody przez... badanie powietrza

4 stycznia 2018, 15:05

Na Scripps Institution of Oceanography opracowano nową metodę pomiaru średniej temperatury oceanów. Jej autorami są Jeff Severinghaus i jego zespół oraz współpracujący z nimi naukowcy ze Szwajcarii i Japonii.