Odkryto zaskakującą przyczynę zaparć

| Medycyna
William Khoury-Hanold

Naukowcy natrafili na zaskakujący związek między zaparciami a zakażeniem wirusem opryszczki pospolitej. Odkrycia opublikowane na łamach pisma Cell Host & Microbe mogą pomóc pacjentom z dolegliwościami żołądkowo-jelitowymi bez wyraźnej przyczyny.

W ramach studium zespół prof. Akiko Iwasaki z Instytutu Medycznego Howarda Hughesa postanowił zbadać myszy z ludzkim herpeswirusem typu 1. (HHV-1, dawniej HSV-1).

Okazało się, że wirus rozprzestrzeniał się z receptorów bólowych genitaliów (pochwy) do zwojów korzeni grzbietowych nerwów rdzeniowych, a następnie do neuronów zwojów jelitowego (enterycznego) układu nerwowego, powodując obumieranie tych ostatnich. Uszkodzenie komórek nerwowych jelita grubego hamowało perystaltykę, doprowadzając do toksycznego rozdęcia okrężnicy (ang. toxic megacolon).

Choć zjawiska opisane u myszy są inne od tego, co dzieje się u zakażonych ludzi, badanie ujawniło nierozpoznany dotąd proces. Kluczowym odkryciem jest ustalenie, że po zakażeniu HHV-1 dochodzi do zakażenia neuronów w ścianie jelita grubego. W neuronach jelita grubego pacjentów z niewyjaśnionymi przewlekłymi zaparciami wykrywano zaś innych przedstawicieli rodziny herpeswirusów - np. wirus cytomegalii, ospy wietrznej [ludzki herpeswirus typu 3.] czy Epsteina-Barr [EBV]. Kiedy lekarze nie mogą odkryć przyczyny chronicznych dolegliwości ze strony układu pokarmowego, warto [więc] rozważyć zakażenie wirusowe.

zaparcie zatwardzenie wirus opryszczki jelito grube jelitowy układ nerwowy Akiko Iwasaki