Sony straci na rynku konsoli?

| Technologia

Firma analityczna DFC Intelligence uważa, że Sony może przegrać na rynku konsoli. Obecnie na rynku tym liczą się trzy firmy: Sony, Microsoft i Nintendo. W ostatnich latach wyraźnym faworytem było Sony, firma która odniosła olbrzymi sukces dzięki konsolom PlayStation i PlayStation 2. Dobrze znana marka i pozycja na rynku mogą jednak nie wystarczyć, gdyż PlayStation 3 może być zbyt droga.

DFC w swoim studium podkreśla, że jest to tylko jeden z możliwych scenariuszy rozwoju sytuacji. Jednak firma wyraźnie wskazuje na to, że Sony z lidera rynku może znaleźć się na szarym końcu. Zdaniem specjalistów z DFC cena 600 USD za bardziej rozbudowaną wersję PlayStation 3 jest ceną zbyt wysoką. I chociaż Sony tłumaczy, że jest to cena adekwatna do wartości i stopnia zaawansowania technicznego PS3 klienci nie będą patrzyli na to w ten sposób.

Sony zrobiło niewiele, by wyjaśnić przeciętnemu klientowi, który nie jest miłośnikiem najnowocześniejszego sprzętu ani nie czuje potrzeby odtwarzania zawartości audio i wideo o najwyższej możliwej jakości, dlaczego konsola jest tak droga – piszą analitycy. DFC przyznaje, że interesujące tytuły odgrywają olbrzymią rolę w upowszechnieniu się konsoli. To gry przyczyniły się do sukcesu PS2 i dzięki nim klient otrzymywał pełnowartościowy system domowej rozrywki za mniej niż 300 dolarów – stwierdza DFC.

Firma kieruje jednak PlayStation 3 do najbardziej zaawansowanego użytkownika. To tak, jakby Coca-Cola nie tylko zdecydowała się na używanie nowej receptury, ale również porzuciła rynek tanich napojów chłodzących na rzecz rynku bardzo drogich win – wyjaśniają analitycy. Oczywiście istnieje rynek drogich produktów, ale po pierwsze jest to rynek konsumenta innego typu, a po drugie nie jest tak duży jak rynek produktów masowych. Wal-Mart sprzedaje więcej zabawek niż FAO Schwartz, a McDonald\'s więcej wołowiny niż Ruth\'s Chris Steak House.

Zdaniem DFC, Sony bardzo nie docenia konkurencji i może zostać zmuszona do drastycznych cięć cen w 2007 roku. Analitycy uważają, że w ciągu dwóch lat Sony może stracić dominującą pozycję na rynku.