Asteroida na orbicie wokół Ziemi

| Astronomia/fizyka
NASA

Odkryto kolejnego quasi-satelitę Ziemi. Asteroida 2016 HO3, jak wykazały obliczenia, od kilkudziesięciu lat znajduje się na stabilnej orbicie wokół naszej planety i pozostanie na niej przez kolejne stulecia.

Asteroida o średnicy 37-91 metrów została odkryta 27 kwietnia bieżącego roku przez teleskop Pan-STARRS 1 na Hawajach. NASA informuje, że obiekt nigdy nie zbliża się do Ziemi na odległość mniejsza niż 14 milionów kilometrów, zatem  nie uderzy w naszą planetę. Specjaliści mówią, że asteroida znajduje się w tak dużej odległości od nasze planety, że nie może być uznana za kolejny księżyc czy satelitę. Dlatego też 2016 HO3 zyskała miano quasi-satelity.

Nie po raz pierwszy astronomowie zauważają obiekt krążący wokół naszej planety. W przeszłości Ziemi towarzyszyła asteroida 2003 YN107, opuściła jednak nasze sąsiedztwo. 2016 HO3 jest znacznie mocniej związana z Ziemią, zatem pozostanie z nami dłużej. Niektórzy specjaliści sądzą, że Ziemia ma znacznie więcej tego typu towarzyszy. Część z nich jest tutaj czasowo, część na stałe. W 2012 roku astronomowie z Uniwersytetu w Helsinkach, Obserwatorium Paryskiego i University of Hawaii przeprowadzili obliczenia, z których wynika, że w każdej chwili Ziemi towarzyszy - nie licząc Księżyca - co najmniej jeden naturalny satelita o średnicy większej niż 1 metr.

2014 HO3 asteroida Ziemia quasi-satelita