AS2 następcą Concorde'a?

| Technologia
Airbus, Aerion

Firma Airbus połączyła siły z Aerionem, producentem samolotów naddźwiękowych, i razem pracują nad następcą Concorde'a - pasażerskim samolotem naddźwiękowym. Ich projekt, samolot AS2 o długości 50 metrów ma zabierać na pokład 12 pasażerów. Samolot nie będzie tak szybki jak Concorde, jednak - w przeciwieństwie do niego - eksploatacja AS2 ma być bardziej opłacalna. AS2 będzie spełniał też wszystkie wymagania stawiane przed współczesnymi samolotami pasażerskimi. Concorde generował olbrzymi hałas i spalał bardzo dużo paliwa.

AS2 nieprędko ujrzymy na niebie. Pierwszy lot testowy przewidziano na rok 2021, a regularne loty pasażerskie mają rozpocząć się dwa lata później.

Airbus, Aerion Airbus, Aerion

Obawy o bezpieczeństwo, hałas oraz koszty eksploatacji spowodowały, że od kilkunastu lat samoloty Concorde nie latają. Od lat NASA pracuje nad zmniejszeniem hałasu generowanego przez silniki naddźwiękowe, a Aerion jest ważnym partnerem Agencji.
Pierwszą poważną przeszkodą, którą muszą pokonać twórcy AS2 jest wybór i produkcja silników odrzutowych, które będą napędzały nowy samolotów. Ma on zostać dokonany w pierwszej połowie przyszłego roku. Samolot jest też poważnym wyzwaniem dla inżynierów, gdyż będzie używał skrzydeł o geometrii niespotykanej w samolotach pasażerskich, a jego kadłub zaprojetowano tak, by maksymalnie zredukować opory powietrza. Lot z Londynu do Nowego Jorku ma trwać 4 godziny, a linie lotnicze mają zarabiać na samolocie. Niewykluczone zatem, że to właśnie AS2 będzie pierwszym po Concorde naddźwiękowym samolotem pasażerskim, który wejdzie do regularnej służby.

AS2 samolot naddźwiękowy Concorde