Dieta wegańska odmładza? Tempo zmian zaskoczyło badaczy

| Zdrowie/uroda
Odiseo Castrejon, Unsplash

Badania przeprowadzone na bliźniętach jednojajowych sugerują, że dieta wegańska może znacząco obniżać wiek biologiczny i to w bardzo krótkim czasie. Eksperyment zorganizowali naukowcy ze Stanford Prevention Research Center na Uniwersytecie Stanforda oraz z TruDiagnostics, laboratorium specjalizującego się w testach i badaniach epigenetycznych. Jego celem było sprawdzenie, jak dieta wegańska wpływa na wiek biologiczny w porównaniu z tradycyjną dietą.

W badaniach wzięły udział 22 pary bliźniąt jednojajowych, jednak jedną z par wcześniej wycofano, gdyż nie przestrzegała ona zaleceń. Ostateczną analizę wykonano więc na przykładzie 21 par. Średni wiek badanych wynosił 40 lat, ich średnie BMI to 26, a 77% stanowiły kobiety. Po podstawowej ocenie stanu zdrowia każde z bliźniąt zostało losowo przydzielone albo do grupy z dietą wegańską, albo do grupy diety standardowej. Badani mieli pozostawać na wyznaczonej diecie przez 8 tygodni.

Badania podzielono na dwie 4-tygodniowe tury. W pierwszej z nich uczestnicy żywili się specjalnie dostosowanymi posiłkami przygotowanymi przez firmę kateringową, w drugiej zaś, po odpowiednim przeszkoleniu, mieli sami przygotowywać sobie posiłki. Grupa wegańska nie otrzymywała w diecie żadnych produktów zwierzęcy, grupa z dietą tradycyjną jadła mięso, jajka i produkty mleczne.

Celem badań było sprawdzenie, jak obie diety wpływają na metylację DNA krwi oraz epigenetyczne wskaźniki wieku w różnych organach. Szczegółowe badania wykazały, że wystarczy 8 tygodni diety wegańskiej, by widoczne były wyraźne oznaki zmniejszenia wieku epigenetycznego. U osób, które przestrzegały wegańskiej diety wyraźnie zauważono spadek wieku biologicznego serca oraz organów zaangażowanych w metabolizm i układ hormonalny. Zauważono na przykład takie korzystne zmiany jak spadek poziomu białka C-reaktywnego, co może świadczyć o zmniejszeniu chronicznego stanu zapalnego. Z kolei u osób na diecie tradycyjnej obserwowano na przykład wzrost poziomu tryptofanu, co może prowadzić do zwiększenia poziomu serotoniny, która ma wpływ na regulację nastroju.

Jedynie u osób na diecie wegańskiej stwierdzono występowanie korzystnych zmian w metylacji DNA. O ile obecność takich zmian nie była zaskakująca, to ich tempo zadziwiło badaczy. Zwykle bowiem w badaniach nad zegarem biologicznym znaczące zmiany w metylacji są obserwowane po 3–6 miesiącach. Tutaj zaszły już po 2 miesiącach, co może wskazywać, jak olbrzymie znaczenie dla organizmu ma dieta.

Gdy badamy wpływ różnych diet wegańskich oraz zielonej diety śródziemnomorskiej – która jest podobna do diety wegańskiej, ale dopuszczalne są produkty mleczne – za każdym razem widzimy poprawę wskaźników epigenetycznych dla stanów zapalnych, metabolizmu i wieku układu kostnego i mięśniowego. Wszystko wskazuje na to, że diety te są szczególnie korzystne w redukowaniu stanu zapalnego i zmniejszaniu wieku biologicznego, mówi doktorant Raghav Sehgal z Yale University.

Naukowiec zauważa jednocześnie, że wciąż nie rozumiemy dobrze, w jaki sposób dieta wegańska wpływa na wiek epigenetyczny. Prawdopodobnie znaczenie mają tutaj zmniejszenie spożywania tłuszczów nasyconych, wysoko przetworzonej żywności oraz mniejsza ilość kalorii na masę pokarmu, wyższe spożycie antyoksydantów, błonnika i większe nagromadzenie składników odżywczych na masę pokarmu, lepszy stosunek kwasów tłuszczowych omega-3 do omega-6. Wszystko to są korzyści związane z dietą wegańską. Jednak dokładny mechanizm oddziaływania tych czynników nie jest znany. W końcu może okazać się, że wchodzi tutaj w grę wiele różnych mechanizmów, z których odnosimy korzyści. Jednak sam fakt, że jest odnosimy jest niezaprzeczalny, mówi Sehgal.

Zarówno badacze, jak i naukowcy, którzy nie brali udziału w badaniach podkreślają, że siłą eksperymentu jest wykorzystanie bliźniąt jednojajowych, natomiast jego słabości to mała grupa i krótki czas badania. Dlatego – mimo że uzyskane wyniki znajdują potwierdzenie we wcześniej prowadzonych badaniach – podkreślają, że nie należy wyciągać tutaj zbyt daleko idących wniosków. Konieczne są dalsze badania oraz prace nad dokładnym zrozumieniem mechanizmów wpływu diety na nasze zdrowie.

Dieta wegańska odmładza? Tempo zmian zaskoczyło badaczy