Klocki LEGO z pyłu z meteorytu to dzieło inżynierów z Europejskiej Agencji Kosmicznej

| Astronomia/fizyka
Photos used with permission. ©2024 The LEGO Group.

Od 20 czerwca do 20 września w niektórych sklepach firmy LEGO można oglądać klocki stworzone z pyłu z meteorytów. Autorem klocków nie jest jednak słynna duńska firma, a Europejska Agencja Kosmiczna. Jej inżynierowie chcieli sprawdzić możliwość tworzenia materiałów budowlanych bezpośrednio na powierzchni Księżyca. Z materiałów takich powstałaby stała księżycowa baza.

Photos used with permission. ©2024 The LEGO Group.

Księżyc pokryty jest warstwą luźnej zwietrzałej skały, regolitem. Można by go wykorzystać do zbudowania bazy. Problem w tym, że nie mamy zbyt dużo księżycowego regolitu, z którym można eksperymentować. Eksperci z ESA stworzyli więc własny regolit, mieląc meteoryt sprzed 4,5 miliarda lat. Uzyskany w ten sposób proszek wykorzystali jako podstawę do stworzenia materiału z którego, za pomocą drukarki 3D, stworzyli kosmiczne cegłówki w kształcie klocków LEGO. Pozwoliło im to na budowanie i testowanie różnych struktur.

Dotychczas nikt niczego na Księżycu nie zbudował. Mogliśmy wypróbować różne projekty i techniki. Było to i zabawne, i bardzo pożyteczne doświadczenie, dzięki któremu poznaliśmy ograniczenia tej technologii, mówi Aidan Cowley z ESA.

Niedawno niektóre z kosmicznych cegieł ESA trafiły do wybranych sklepów LEGO. To sposób na zainteresowanie dzieci kosmosem i zachęcenie do zbudowania własnych baz kosmicznych z kloców. Nie jest tajemnicą, że naukowcy i inżynierowie czasami w swojej pracy posiłkują się klockami LEGO. Kosmiczne cegły stworzone przez ESA to wspaniały sposób, by zainspirować młodych ludzi i pokazać im, że zabawa i siła wyobraźni mogą odgrywać ważną rolę w eksploracji kosmosu, dodaje Emmet Flether, kierująca w ESA Branding and Partnerships Office.