Najsłabiej świecący satelita Drogi Mlecznej - Ursa Major III/UNIONS 1

| Astronomia/fizyka
ESO

Wokół Drogi Mlecznej krążą dziesiątki mniejszych galaktyk i innych satelitów. Astronomowie sądzą, że jeszcze nie wszystkie są nam znane. Międzynarodowa grupa naukowa, która skorzystała ze zdjęć Ultraviolet Near Infrared Optical Northern Survey (UNIONS) odkryła właśnie najsłabiej świecącego satelitę Drogi Mlecznej. Został on nazwany Ursa Major III/UNIONS 1.

Zespół, na czele którego stał Simon E.T. Smith z kanadyjskiego University of Victoria, poszukiwał w danych z UNIONS nowych nieznanych galaktyk w Grupie Lokalnej. Początkowo naukowcy uznali Ursa Major III/UNIONS 1 za widoczne na zdjęciu zagęszczenie gwiazd. Jednak gdy sprawdzili, pochodzące Teleskopu Kecka, dane dotyczące ich prędkości radialnej, a z teleskopu Gaia napłynęły opisujące ich ruch własny, okazało się, że mamy do czynienia z bardzo słabo widocznym obiektem obiegającym Drogi Mlecznej. Jego absolutna wielkość gwiazdowa wynosi +2.2 mag. Dotychczas miano najsłabiej świecącego satelity naszej galaktyki należało do gromady gwiazd Kim 3 o absolutnej wielkości gwiazdowej +0.7 mag.

Z badań wynika, że nowo odkryty satelita jest bardzo mały. Jego promień półświatła wynosi około 10 lat świetlnych. Ursa Major III/UNIONS 1 zawiera 50–60 gwiazd, a całkowita masa obiektu to około 16 mas Słońca. Obserwacje wskazują, że jego perycentrum znajduje się w odległości 41 700 lat świetlnych, a obiekt przecina dysk Drogi Mlecznej w odległości 52 100 lat świetlnych od centrum naszej galaktyki. Ursa Major III/UNIONS 1 liczy sobie co najmniej 11 miliardów lat, a obecne tam gwiazdy są ubogie w metale. W tej chwili naukowcy nie wiedzą, czy jest to galaktyka karłowata czy gromada gwiazd.

Najsłabiej świecący satelita Drogi Mlecznej - Ursa Major III/UNIONS 1