Poznaliśmy kolejne tajemnice Obłoku Smitha
Wokół Drogi Mlecznej krąży wiele obłoków gazu, ale Obłok Smitha jest wyjątkowy. Jest bowiem jedynym, którego trajektorię znamy. O Obłoku i o tym, że przetrwa on zderzenie z naszą Galaktyką pisaliśmy ponad dwa lata temu. Teraz dzięki Teleskopowi Hubble'a zdobyliśmy nowe informacje na jego temat.
Okazuje się, że Obłok Smitha najprawdopodobniej pochodzi z zewnętrznych krańców Drogi Mlecznej i opuścił Galaktykę przed około 70 milionami lat. Teraz wraca do niej i za 30 milionów lat dojdzie do zderzenia. Astronomowie przypuszczają, że w wyniku tego procesu dojdzie do spektakularnego tworzenia się gwiazd. Obłok zawiera tyle gazu, że mogą powstać nawet 2 miliony gwiazd wielkości Słońca.
Obłok to przykład tego, jak zmieniają się galaktyki. Pokazuje nam, że Droga Mleczna jest gotującym się, bardzo aktywnym miejscem, gdzie gaz może zostać wyrzucony z jednego miejsca dysku i powrócić w drugim - mówi Andrew Fox ze Space Telescope Science Institute. Nasza galaktyka dokonuje recyklingu gazu za pośrednictwem obłoków. Obłok Smitha doprowadzi do uformowania się gwiazd w miejscu innym, niż pochodzi gaz z obłoku - dodaje uczony.
Prowadzony przez Foxa zespół wykorzystał Teleskop Hubble'a do przeprowadzenia pierwszych pomiarów składu chemicznego obłoku. Uczeni obserwowali światło ultrafioletowe z trzech jasnych galaktyk położonych miliardy lat świetlnych za obłokiem. Odkryli dzięki temu, że Obłok Smitha jest równie bogaty w siarkę jak zewnętrzny dysk Drogi Mlecznej, położony w odległości około 40 000 lat świetlnych od jej centrum. Tak wysoka zawartość siarki oznacza, że Obłok został wzbogacony przez materiał z gwiazd. Do takiego procesu by nie doszło, gdyby Obłok pochodził spoza Galaktyki lub gdy byłby pozostałością galaktyki pozbawionej gwiazd. Wszystko wskazuje więc na to, że został on wyrzucony z Drogi Mlecznej i do niej wraca.
Nowe odkrycie rodzi wiele kolejnych pytań. Naukowcy chcieliby wiedzieć, jak Obłok dotarł do miejsca, w którym obecnie się znajduje? Jakie gwałtowne wydarzenie wyrwało tyle gazu z Galaktyki? Czy wydarzeniem tym mogło być przejście ciemnej materii przez Drogę Mleczną? Dlaczego Obłok pozostał w całości?
Komentarze (12)
Gość Astro, 29 stycznia 2016, 20:15
Tak, zwłaszcza w te chmurne dni naszej rzeczywistości…
Na Kopalni rzeczywiście. Choć na Wiki nie ma polskiego tłumaczenia, to inne słowiańskie nacje mają zdecydowanie rację
https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9E%D0%B1%D0%BB%D0%B0%D0%BA%D0%BE_%D0%A1%D0%BC%D0%B8%D1%82
To coś podobnego, choć kalibru mniejszego, jak Dzieło Mistrza; "Obłok Magellana"…
Nie doszukiwałbym się aż takiego wrzenia.
Uf! Całe szczęście, że nie w trzecim.
Jajcenty, 29 stycznia 2016, 20:43
no weź...
i to wszystkie runie na nas już zaraz:
Dzieje się ! Na moje oko całkiem uprawnione użycie hiperboli
Gość Astro, 29 stycznia 2016, 20:54
Biorę. Z uśmiechem.
Jak słusznie cytujesz, zaraz może mieć różne znaczenia.
Oj tam. Mariusz w moim przekonaniu raczej świadomie (biorąc pod uwagę statystykę) użył metafory.
Edycja: no dobra Chłopaki (Dziewcząt – zaliczyłbym do tego terminu nawet panią tzw. profesor – nie widzę). Może PO( a nawet przed )zwolę sobie na małą (re)woltę. Każdy z nas może być bohaterem
https://www.youtube.com/watch?v=4TFK1zgMaJk
(wiem, David B., ale uwielbiam to właśnie wykonanie).
Jajcenty, 29 stycznia 2016, 21:12
Oj tam. Na Twoje szczęście definicje środków literackich są tak rozmyte, że możesz mieć rację niezależnie ode mnie. Ale nie w tym przypadku i moja racja jest bardziej mojsza. Upieram się, że określanie procesów tak powolnych, że nie zauważalnych mianem wrzenia to wyolbrzymienie.
Mariusz Błoński, 29 stycznia 2016, 21:20
Zrobione
Gość Astro, 29 stycznia 2016, 21:46
Może masz rację, ale brutalne pytanie brzmi zapewne: o jakim obserwatorze myślimy? Czy wrzenie nie jest stanem umysłu?
Przy okazji (nieobijania mi mordy):
Sławko, 31 stycznia 2016, 01:09
"Obłok Smitha jest wyjątkowa"
"jak obłok dotarła do miejsca"
Pozdrawiam,
madan, 12 lutego 2016, 21:38
Zawiera siarkę, właściwie zawiera metale. Jego masa równoważna jest masie milionów Słońc. Czy pierwiastki ciężkie jakie zawiera pochodzą z gwiazdy supernowej?
To byłoby trochę dziwne. Śmiem przypuszczać, że pierwiastki ciężkie wyprodukowane zostały w jednym globalnym procesie, chyba w fazie kwazara.
Gość Astro, 14 lutego 2016, 11:23
Śmiem sądzić, że znam więcej kwazarów niż JEDEN.
madan, 14 lutego 2016, 22:46
Chyba nie wyraziłem się dosyć jasno, sądząc po Twojej nieco dziwnej odpowiedzi. Obłok jest obiektem niezbyt wielkim w porównaniu z Galaktyką. Jest w nim jednak więcej materii pierwiastków ciężkich, niż ilość otrzymywana w wyniku wybuchu supernowej. Zjawisko supernowej jest wyjątkowo rzadkie nawet w skali całej galaktyki (nie tylko naszej).
Stąd wątpliwość.
Sądzę, że Twoja definicja kwazara jest inna, niż moja. Dla mnie kwazar jest aktywną galaktyką. Także nasza musiała kiedyś przejść przez stadium kwazara. Słowo "globalny" nie dotyczy Wszechświata, dotyczy galaktyki jako całości (niekoniecznie naszej). Niektórzy sądzą, że kwazary, to obiekty znajdujące się wewnątrz galaktyk (także naszej). Tak bym rozumiał Twoją odpowiedź.
Chyba, że chciałeś sobie zakpić.
thikim, 15 lutego 2016, 09:11
Ja jednak postawiłbym na supernowe.
Gość Astro, 16 lutego 2016, 16:29
Nie. Metaliczność Obłoku wyznaczona jest na postawie obserwacji linii siarki i tlenu w UV z "technicznych" powodów. Faktycznie jest spora, ale wcale nie większa niż np. słoneczna:
http://hubblesite.org/pubinfo/pdf/2016/04/pdf.pdf
Żadne zatem halo (choć Key words: Galaxy: halo ). Jak wspomniał Thikim, nie trzeba tu jakichś "magicznych" wyjaśnień.