Paliwo lotnicze z ludzkich odchodów równie dobre jak paliwo tradycyjne

| Technologia
Firefly Green Fuels

Firma Firefly Green Fuels stworzyła paliwo lotnicze z... ludzkich odchodów. Ścieki zostały zamienione w naftę. Niezależne badania wykazały, że uzyskane paliwo jest niemal identyczne ze standardowym paliwem produkowanym z kopalin. Firma we współpracy ze specjalistami z Cranfield University prześledziła cały cykl życia nowego paliwa i stwierdziła, że ma ono o 90 procent niższy ślad węglowy niż standardowe paliwo. Ruch lotniczy odpowiada za nieco ponad 2% emisji dwutlenku węgla, a jego udział w emisji szybko rośnie.

Firefly Green Fuels

James Hygate, prezes Firefly Green Fuels, od około 20 lat pracuje nad alternatywnymi paliwami. Obecnie jego firma głównie sprzedaje wyposażenie potrzebne do produkcji biopaliw z rzepaku. W ostatnich latach we współpracy z doktorem Sergio Limą z Imperial College London rozpoczęli prace nad zamianą ścieków w paliwo. Ścieki są podgrzewane, a ulatujące z nich gazy są destylowane przy precyzyjnie określonej temperaturze. Destylat to właśnie wspomniane paliwo. Zostało ono przetestowane przez Niemiecką Agencję Kosmiczną (DLR) we współpracy z Washington University. Badania wykazały, że jest ono niemal identyczne z tradycyjnym paliwem Jet A1. Dodatkowe testy będą prowadzone przez UK SAF (Sustainable Aviation Fuels) na University of Sheffield. Brytyjski Departament Transportu przyznał 2 miliony funtów na dalszy rozwój paliwa.

Oczywiście miną lata zanim na rynku pojawi się prawdziwa alternatywa dla paliwa lotniczego. Jak mówi Hygate, z odchodów wytwarzanych przez człowieka w ciągu całego roku można wytworzyć zaledwie 4–5 litrów nowego paliwa. Zatem pojedynczy lot z Londynu do Nowego Jorku wymagałby ścieków produkowanych przez 10 000 osób przez cały rok. To na przykład oznacza, że wszystkie ścieki z terenu Wielkiej Brytanii wystarczą do wyprodukowania zaledwie 5% zużywanego rocznie paliwa.

Obecnie jedynie 0,1% paliwa lotniczego to paliwo „ekologiczne”, zatem takie, które w całym swoim cyklu życia emitują mniej węgla niż paliwa kopalne. Na razie firma Firefly Green Fuels szuka funduszy na budowę demonstracyjnego zakładu wytwarzającego paliwo lotnicze ze ścieków.

Paliwo lotnicze z ludzkich odchodów równie dobre jak paliwo tradycyjne