Japońska premiera PlayStation 3
Sklepy elektroniczne wyprzedały w dniu premiery konsole PlayStation 3. Przed drzwiami marketów tłoczyły się tysiące miłośników, którzy od kilku godzin czekali na mrozie na otwarcie sklepów.
Japońska premiera konsoli zaplanowana była na 11 listopada - niestety producent w dniu premiery udostępnił jedynie 100 tysięcy PS3. Zamiast otworzyć sklepy o północy, zorganizowały one loterie, w których losowano, kto z oczekujących otrzyma konsolę Sony.
Przed jednym z największych tokijskich sklepów Bic Camera zebrało się ponad 1000 osób - każda z nich miała nadzieję, że stanie się właścicielem PlayStation 3.
Pracownicy sklepów ostrzegli stojących w kolejce, że sprzedaż zostanie wstrzymana, jeśli po otwarciu sklepu pojawią się ranni.
Spokojne oczekiwanie w kolejce jest jedynym sposobem otrzymania urządzenia - powiedział 30-letni Takayuki Sato.
Z kolei Tomoaki Nakamura (41 lat) stwierdził: Czekałem na ten dzień tak długo. Zmarnowałem cały weekend, Nie było nawet czasu na posiłki.
Ken Kutagi, kierujący oddziałem Sony, znany jako "ojciec PlayStation" wyraził swój podziw dla oczekujących.
PlayStation 3 oferowana jest w dwóch wersjach. Droższą zaopatrzono w 60-gigabajtowy dysk twardy oraz moduł komunikacji bezprzewodowej w standardzie WiFi. Jej cena to 60 tysięcy jenów, czyli 1519 zł. Tańsza może "pochwalić się" 20-gigabajtowym dyskiem, brakiem WiFi i ceną 49 980 jenów (1265 zł). Europejskie ceny konsoli będą wyższe niż może sugerować przelicznik walut.
Oba modele wyposażono w bezprzewodowy kontroler, napęd Blu-ray oraz złącze pozwalające na podłączenie telewizora generującego obraz w wysokiej rozdzielczości. Kluczowym elementem urządzenia ma być wydajny procesor Cell. Właściciele PS3 będą mieli również dostęp do sieci PlayStation Network pozwalającej m.in. na prowadzenie rozgrywek grupowych.
Początkowo dostępnych jest pięć tytułów, m.in.: Ridge Racer 7, Mobile Suit Gundam: Target in Sight, Genji i Resistance: Fall of Man.
PlayStation 3 miał pojawić się w sprzedaży na początku 2006 roku, jednak problemy z dostarczeniem kluczowych podzespołów zmusiły producenta to opóźnienia daty komercyjnej premiery. Europejska premiera konsoli planowana jest na marzec 2007 roku.
W Japonii dostępnych było jedynie 100 tysięcy egzemplarzy, w Stanach Zjednoczonych ma ich być 400 tysięcy. Amerykańska premiera planowana jest na 17 listopada. Pomimo kłopotów z dostawami, Sony przewiduje, że końca marca przyszłego roku sprzeda sześć milionów tych urządzeń.
Opóźnienie premiery konsoli to nie jedyny problem Sony. Firma boryka się również z wysokimi kosztami produkcji. Wykonanie jednego egzemplarza urządzenia kosztować ma 900 dolarów (twierdzą analitycy), podczas gdy Sony ma zamiar sprzedawać je za 499 i 599 USD (w zależności od wersji).
Najdroższym składnikiem PS3 ma być według firmy analitycznej Meryll Lynch napęd Blu-ray - jego cena to 350 USD. Na drugim miejscu plasuje się procesor Cell - w cenie 230 dolarów.
Producenci konsol zazwyczaj sprzedają swe produkty poniżej kosztów produkcji, licząc na późniejsze zyski z gier.
Komentarze (0)