Wybrano alternatywną lokalizację dla Thirty Meter Telescope

| Astronomia/fizyka
Felix's Endless Journey

Organizacja, która chce zbudować Thirty Meter Telescope wybrała alternatywne miejsce dla instrumentu. Jeśli sądy uwzględnią zastrzeżenia protestujących i nie zgodzą się na zbudowanie TMT na Mauna Kea, teleskop stanie na Wyspach Kanaryjskich na Roque de las Muchachos.

W 2011 roku wydano zgodę na budowę teleskopu i od tamtej pory trwają protesty. W ubiegłym roku Sąd Najwyższy Hawajów cofnął wydaną zgodę, gdyż dopatrzył się naruszeń przepisów administracyjnych. Sąd nakazał też, by stanowa Rada Gruntów i Zasobów Naturalnych powtórzyła proces wysłuchań opinii publicznej i stron zainteresowanych TMT. Wysłuchania rozpoczęły się 18 października i potrwają do końca listopada. Po przeprowadzeniu tego procesu Rada ponownie wyda decyzję dotyczącą budowy TMT. Wydaje się prawdopodobne, że otrzymamy zgodę - mówi astronom Robert Kirshner z Gordon and Betty Moore Foundation, która przeznaczyła na TMT 180 milionów dolarów. Żadna decyzja nie zapadnie prawdopodobnie przed końcem roku, a każda zostanie zaskarżona do stanowego Sądu Najwyższego. Przeciwnicy budowy kolejnego teleskopu na świętej dla Hawajczyków górze nie dają za wygraną i oprotestowują plany budowy TMT.

Ci, którzy chcą budować TMT postanowili więc - na wszelki wypadek - wybrać alternatywną lokalizację dla teleskopu. Nie rezygnują jednak z Mauna Kea. To bowiem najlepsza z możliwych lokalizacji. Szczyt znajduje się ponad chmurami, zapewnia dobry widok na niebo przez 300 dni w roku, a z powodu znacznego oddalenia od lądu powietrze nad Hawajami jest czystsze niż nad innymi częściami świata.

Thirty Meter Telescope Mauna Kea Wyspy Kanaryjskie