Wyciąg ze skórek pomarańczy pomaga w zachowaniu zdrowego układu krążenia

| Medycyna
congerdesign, Pixabay

Choroby serca to jedna z głównych przyczyn zgonów wśród ludzi. Z niedawno przeprowadzonych badań wiemy, że pewne bakterie występujące w jelitach zwiększają ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia. Bakterie te, gdy do naszego przewodu pokarmowego trafiają produkty pochodzenia zwierzęcego – głównie czerwone mięso – produkują szkodliwy tlenek trimetyloaminy (TMAO). Być może uda się temu zaradzić. Naukowcy Florydy informują, że wyciąg ze skórek pomarańczy zmniejsza wytwarzanie TMAO.

Yu Wang i jej zespół przetestowali dwa typy wyciągu – frakcję polarną i niepolarną. Jeśli wyobrazimy sobie dressing sałatkowy, to wszystkie części związane z wodą i octem to frakcja polarna, wszystko co związane z olejem to frakcja niepolarna. Co prawda jako rozpuszczalników nie użyliśmy wody i oleju, ale środków, które mają podobna polarność, wyjaśnia uczona.

Badania wykazały, że niepolarny wyciąg ze skórek pomarańczy skutecznie ogranicza wytwarzanie szkodliwego TMAO oraz timetyloaminy (TMA). Dodatkowo odkryli, że pewien znany od dawna związek chemiczny o wzorze C14H20N2O3, który występuje w skórkach, podany we frakcji polarnej znacząco zmniejszał aktywność enzymów odpowiedzialnych za wytwarzanie TMA.

Każdego roku marnujemy olbrzymią ilość skórek. W samych Stanach Zjednoczonych z produkcji soku pomarańczowego pozostaje ich około 5 milionów ton. Połowa używana jest do karmienia zwierząt hodowlanych, a reszta jest wyrzucana.

Wyciąg ze skórek pomarańczy pomaga w zachowaniu zdrowego układu krążenia