Argyria przypomina wywoływanie zdjęć

| Medycyna

Przyjmowanie srebra - np. w postaci preparatów przeciwbakteryjnych - może prowadzić do argyrii, której głównym symptomem jest zmiana koloru skóry na niebieski, ewentualnie niebieskoszary. Amerykańscy naukowcy jako pierwsi wyjaśnili, w jaki sposób do tego dochodzi (ACS Nano).

Ciekawe jest to, że cząstki, które ktoś połyka [Ag-NPs], nie są cząstkami wywołującymi zespół - podkreśla Robert Hurt z Brown University.

W przeszłości badania próbek tkanek wykazywały, że cząsteczki srebra rzeczywiście osadziły się głęboko w skórze. Nie było jednak wiadomo, jak dokładnie się tam znalazły. Hurt i inni wykazali, że argyria to skutek złożonej serii reakcji chemicznych.

Nanosrebro jest rozkładane w żołądku, wchłaniane do krwioobiegu, a na końcu osadza się w skórze, gdzie ekspozycja świetlna doprowadza do powstania niebieskawego zabarwienia. Ostatni etap obejmuje tę samą fotochemiczną reakcję, która umożliwia uzyskanie czarno-białych zdjęć.

Zespół Hurta od lat zajmuje się środowiskowym wpływem srebra, głównie nanocząstek srebra. Odkryto m.in., że nanosrebro koroduje w kwaśnych środowiskach, tworząc jony (Ag+). Była studentka Hurta Jingyu Liu podejrzewała, że podobny proces zachodzi w ludzkim przewodzie pokarmowym.

By to sprawdzić, akademicy przeprowadzili serię symulacji. Jedna dotyczyła wpływu kwaśnego środowiska przewodu pokarmowego na Ag-NPs. Druga naśladowała białkowy skład krwi, a 3. - żel kolagenowy - błonę podstawną skóry. Okazało się, że soki żołądkowe oddziaływały na nanosrebro jak inne kwaśne środowiska - dochodziło do odrywania elektronów. Powstające kationy dostawały się do krwioobiegu. Tam wiązały się z siarką białek krwi, z łatwością podróżując po organizmie i trafiając m.in. do skóry. Gdy zespół wystawił żel kolagenowy z Ag+ na oddziaływanie ultrafioletu, zauważono, że elektrony z otaczającego materiału przeskakiwały na kationy (zachodziła redukcja kationów do wtórnych Ag-NPs o zerowym stopniu utlenienia). Co ciekawe, w fotografii srebrowej wywołanie polega na redukcji naświetlonych kryształków halogenków srebra do koloidalnego - czarnego -metalicznego srebra. Analogia jest zatem bardzo wyraźna.

argyria zjawisko nanosrebro Ag-NPs Robert Hurt