Czerwona cebula - przeciwrakowy specyfik na talerzu

| Zdrowie/uroda
Unhindered by Talent, CC

Kanadyjscy naukowcy odkryli, że zapobiegając rakowi jelita grubego, warto sięgnąć po czerwoną cebulę.

Naukowcy z Uniwersytetu w Guelph sprawdzali, jak 5 odmian cebuli z Ontario radzi sobie z komórkami nowotworami. Oceniano ich możliwości antyoksydacyjne i przeciwproliferacyjne.

Cebule rzadko postrzega się jako superpokarm, a tymczasem zawierają one jedne z najwyższych stężeń flawanolu kwercetyny. Co ważne, cebule z Ontario mają jej więcej niż cebule uprawiane w innych częściach świata.

Kanadyjczycy wykazali, że antocyjany czerwonej cebuli wspomagają "wymiatające" właściwości (aktywność przeciwutleniającą) cząsteczek kwercetyny. Antocyjany zapewniają owocom i warzywom kolor, ma więc sens, że ciemne czerwone cebule mają najsilniejsze właściwości przeciwnowotworowe - wyjaśnia Abdulmonem Murayyan.

W ramach eksperymentu naukowcy sprawiali, że komórki linii Caco-2 - komórki pochodzące z ludzkiego gruczolaka okrężnicy - wchodziły w bezpośredni kontakt z kwercetyną wyizolowaną z 5 odmian cebuli: Lasalle, Ruby Ring, Fortress, Stanley i Safrane. Odkryliśmy, że cebule są świetne w zabijaniu komórek rakowych. Oprócz tego, że aktywują szlaki apoptyczne, sprzyjają też wytworzeniu niekorzystnego dla komórek nowotworowych środowiska i zaburzają komunikację między nimi, co hamuje ich wzrost.

Warto wspomnieć, że wcześniej akademicy odkryli, że cebula jest skuteczna w uśmiercaniu komórek raka piersi.

"Kolejnym krokiem będzie testowanie właściwości przeciwnowotworowych cebuli u ludzi".

Eksperymentów tych nie dałoby się przeprowadzić, gdyby nie ostatnie badania Kanadyjczyków nad nową techniką ekstrakcji za pomocą niskopolarnej wody pod ciśnieniem. Ponieważ nie wymaga ona użycia związków chemicznych, kwercetyna z cebuli lepiej nadaje się do spożycia. "Inne metody ekstrakcji wykorzystują rozpuszczalniki, których toksyczne resztki są zjadane razem z pokarmem".

czerwona cebula kwercetyna antocyjany rak jelita grubego Abdulmonem Murayyan