iPhone jak Nintendo DS i PSP?

| Technologia
shapeshift, CC

Jak donosi TG Daily, jutro na targach CES 2009, firma Imagination Technologies pokaże swój nowy układ graficzny PowerVR SGX543. To pierwszy w historii przedsiębiorstwa wielordzeniowy GPU, który może pracować jako GPGPU (general purpose graphic processing unit - procesor graficzny ogólnego przeznaczenia). Jest więc w stanie wspomóc lub też zastąpić tradycyjny procesor.

Z rozwiązań Imagination Technologies korzystają tacy giganci jak Intel czy Texas Instruments. Jednak najbardziej ekscytujący jest fakt, iż dostęp do rozwiązań PowerVR SGX543 może zyskać firma Apple. To z kolei oznacza, że technologia ta mogłaby w przyszłości trafić do telefonów iPhone. Taka wiadomość nie ucieszyłaby z kolei Nintendo i Sony, gdyż tym samym iPhone stałby się konkurencyjną platformą do gier o większych możliwościach niż oferowane przez te firmy przenośne Nintendo DS i PlayStation Portable.

Domysły o wykorzystaniu technologii firmy Imagination w iPhonie są tym bardziej uzasadnione, że Apple zainwestowało ostatnio w producenta PowerVR.

Zarówno Apple jak i Imagination nie odnoszą się do tych spekulacji. Jednak Apple tradycyjnie już nie zdradza swoich planów przed ich zrealizowaniem i wymaga dochowania tajemnicy od swoich partnerów.

Imagination zdradza jedynie, że jej nowy układ, pracując z zegarem o częstotliwości 100 MHz jest o 40% bardziej wydajny niż 600-megahercowy CPU ARM Cortex-8. Przy częstotliwości 200 MHz pojedynczy rdzeń PowerVR SGX543 tworzy 35 milionów poligonów na sekundę a fill rate wynosi wówczas 1 gigapiksel.

Zdaniem dziennikarzy TG Daily, jeśli Apple rzeczywiście zastosuje w iPhonie opisywaną technologię, to stanie się to po ukazaniu się chipów kolejnej generacji, na co trzeba będzie poczekać jeszcze dłuższy czas. Wówczas jednak telefon Apple'a zyska możliwości, jakie obecnie dostępne są pecetom.

iPhone Apple Imagination Technologies PowerVR SGX543