Instalacja artystyczna spopularyzuje idee fizyki kwantowej

| Ciekawostki
Karolina Wojnowska-Paterek, https://artarchitecture.sg

„Light Travel” to tytuł projektowanej właśnie instalacji artystycznej dr Karoliny Wojnowskiej-Paterek, architektki z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Projekt z dziedziny „art and science”, którego celem jest popularyzacja idei fizyki kwantowej przez sztukę, realizuje z mężem, prof. Tomaszem Paterkiem z Uniwersytetu Gdańskiego. Jak podkreśla twórczyni, nowa instalacja zilustruje przebywanie w dwóch miejscach jednocześnie - fundament fizyki kwantowej.

Podróże światła - pomysł wyniesiony z domowych dyskusji

W wywiadzie dla serwisu Nauka w Polsce prof. Paterek ujawnił, że pomysł pojawił się w domu. Moja żona jest artystką, ja jestem fizykiem, wiele rozmawiamy o różnych aspektach świata. Karolina namówiła mnie na zaaplikowanie do FQXi [Foundational Questions Institute - red.]. Udało się, dzięki czemu „Podróże światła” zyskały finansowanie w wysokości 6600 dol.

Karolina Wojnowska-Paterek, https://artarchitecture.sg Karolina Wojnowska-Paterek, https://artarchitecture.sg

Za pomocą sztuki chcę opisać problemy, które wywołują skojarzenia, emocje, mają zainteresować widza tematem, skłonić do przemyśleń. Inspirowana zjawiskami fizyki sztuka ma ogromny potencjał w przybliżeniu trudnych do zrozumienia zjawisk. W tej chwili instalacja artystyczna jest na etapie wstępnych modeli, rozmów z fizykami i eksperymentów z różnymi materiałami, które będą zastosowane w tej rzeźbie. Planuję pracować nad nią parę miesięcy – powiedziała Kopalni Wiedzy dr Wojnowska-Paterek.

Na razie nie wiadomo, gdzie instalacja stanie. Jedno jest jednak pewne - autorzy chcieliby, by była ona mobilna. Mają nadzieję pokazać ją w różnych miejscach: muzeach, domach kultury czy centrach nauki.

Do instalacji będzie można wchodzić. Widz stanie się częścią ruchomego układu. Wg dr Wojnowskiej-Paterek, ma być nie tylko obserwatorem tego, co dzieje się wewnątrz, ale i częścią doświadczenia: wnętrze instalacji będzie rejestrowane i w czasie rzeczywistym odwzorowane w większej przestrzeni zewnętrznej.

Wcześniejsze prace

Od strony artystycznej projekt jest kontynuacją instalacji artystycznych powiązanych z projektowaniem wnętrz i rzeźbą. Dotyczą [one] w większości kształtowania przestrzeni za pomocą światła, ale nie tylko. Instalacja artystyczna Nowa Planeta z zeszłego roku jest zbudowana z czaszek i tworzyw sztucznych. Ona także skłania do refleksji, ale innego rodzaju: Co po nas pozostanie dla przyszłych pokoleń, kiedy archeolodzy w przyszłości będą określać naszą epokę po warstwie plastiku na dnie morz i oceanów. Artystka ujawnia, że wkrótce będzie ją wystawiać w Bydgoskim Centrum Sztuki.

Warto też przypomnieć, że krótko po studiach artystka dostała propozycję pracy w Singapurze. Mieszkała tam przez 11 lat. Podróżowała po Azji i zetknęła się z tamtejszymi twórcami. Dzięki temu narodziła się seria prac malarskich pt. „Imperfect Beauty of Asian Cities”.

instalacja artystyczna Karolina Wojnowska-Paterek Light Travel Podróże światła